MENARIK KALI INI...*KLIK UNTUK TAHU*

Wednesday, October 1, 2014

Entri Resepi. Risiko kelaparan sila tanggung sendiri


Hai!

Lama tak bersiaran, kot ada yang ingat aku dah pencen berbelog pulak. Uhuk uhuk. Aku memacam benda nak story kat belog cabuk ni, tapi asiklah malas nak bukak laptop. Nak hapdet dari fon memanjang typo, maklumlah jari gemuk. Huhu.

Eh korang, today iols dah tepek resepi buleh dok? Ritu cuti sekolah seminggu roh masak datang la pulak, hari hari keje nak memasak je aku ni ha sampai ada yang ingat aku ni bawak budak lagi ke? Kui kui kui..bawak budak memang bawak lah, tapi bukan dalam perut la ye, luar perut. Tu dua budak aku kepit bawak tiak tiap hari. Kehkehkeh.

So iols tak mandung ye, cuma terlebih rajin je. Maklumlah...tengah cubaan nak jadi isteri mitali.Ekekeke.


Antara menu yang aku cuba masa cuti sekolah ritu.


1)YONG TAU FU




Pergh!! Ini adalah ohsem! Dapat buat kuah yong tau fu memang terus rasa macam bijak masak serupa chef. Nak nak nama aku pun Yongnana, so tarak guna nama Yongnana kalau tak pandai buat yongtaufu. Gitttuuuu.

So ini resepi kuah yong fu.

1. Cairkan gula kabung seketul dalam air setengah periuk saiz sederhana.
2. Sementara tunggu gula cair, blend cili kering 6 ke 7 tangkai dengan cili padi dalam 6 ke 7 biji. Cili kering tu rebus dan goreng tanpa minyak dulu sebelum blend.
3. Pastu masukkan cili blend tadi dalam periuk berisi air gula kabung tadi.
4. Masukkan petis otak udang 1 bekas.
5. Bubuh air bancuhan tepung jagung sikit untuk pekatkan kuah. Perasakan dengan garam. 
6. Siap lah kuah. Benda-benda makanan dalam yong tau fu tu sukati la korang nak bubuh apa. Aku wajib ada telur puyuh baru selera bertambah. Haha. Celur je bahan-bahan then potong potong kekecik. Ala...macam pakcik pasar malam buat tu. 


Memang wajib cuba ni kuah yong tau fu ni. Sedap habaq hang! Dah la senang je nak buat. Setengah jam siap. Try lah.


Okey makanan kedua aku try buat masa cuti adalah..

Cempedak Goreng.


Haa haa..nak kata hek eleh la tu.

Aku ni memang idok la pernah goreng cempedak. Tapi sebab ritu masa cuti tengah musim cempedak, merata orang jual cempedak. Mana tahan hoi! Bentak bentak kaki suruh tok laki belikan cempedak sebiji dua bini nak goreng katanya.

Ni resepi bater cempedak goreng aku.

Bahan:

1. tepung gandum dan tepung beras dengan nisbah 1:2
2. serbuk kunyit 1 sudu kecik
3. minyak panas 3 ke 4 sudu besar
4. garam sikit

Bancuh semua bahan di atas. Jangan pekat sangat jangan cair sangat. Pepandailah ye. Hasilnya memang cempedak kekal rangup walaupun dah sejuk. Sedap!





Ohmenn!!

Resepi ketiga aku nak tepek ni memang sudah menjadi lauk kegemaran aku sekarang. Seminggu 2 3 kali aku masak lauk ni. Sedap hoi! Korang mesti dah terer dah, aku je baru nak belajo.


Ayam Masak Lemak Cili Padi.





Gambo memang tak presentable sangatlah sebab gambo ni masa 1st time aku try buat. Tapi memang sedap. Makan dengan nasik panas boh pulak kicap atas nasik lawan pulak dengan telur masin,, perggh perghh perghhh!!! Lapo terus aku.

Meh la aku tepek resepi sini.

1. Tumbuk cili padi (20 ke 25 biji) dengan kunyit hidup 1 inci
2. Masukkan ayam, serai (dititik) dan bahan tumbuk tadi dalam kuali/periuk. Hidupkan api, biarkan sampai ayam mengecut sikit. Boleh bubuh air sikit bagi ayam cepat kecut.
3. Masukkan santan dari kelapa 1 biji.
4. Boh la asam keping yang kecik sekeping. Campak la jugak daun kunyit yang di koyak-koyak.
5. Perasakan dengan garam.

Masak guna santan ni selalu kacau la kuahnya. Takut santan tu naik kepala dia nati tak cantik pulak. Aku sebelum ni tak berapa berani masak guna santan ni. Tapi ni bila dah pandai, macam kacang je aku rasa. Ewaaahh. Aku suka lauk ni. Aku suka versi aku masak ni. Boleh bertambah aku makan nasik.


Benornya ada lagi tiga resepi nak turunkan ilmu ni.

Pau sambal bilis



Apam balik



Karipap

Esok esok la ye. Cikgu nak kena masuk kelas la pulak ni. Dah time kata orang. Huhu.

Nanti cik Kiah datang bagi resepi lagi yek.

Tata!!

Jaga diri!

Lebiu!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...