MENARIK KALI INI...*KLIK UNTUK TAHU*

Monday, June 30, 2014

Bukan Senang Suami Nak Kata Masakan Isteri Lagi Sedap Banding Mak Dia.


Alkisahnya...pejam celik dah 2 Ramadhan.

Cepatnya masa.

Aku pulak memang tak sabar nak beraya tahun ni. Al maklumlah, tahun ni giliran kampung teman dulu. Ewaaahhh..memanglah aku paling gedik ye tak? Sampai baju raya laki pun aku dah siap belikan 5 pasang dah. Semangat gitu!

So semalam 1 Ramadhan.

Mujur jugak 1st Ramadhan tahun ni jatuh Ahad. So idokler terasa penat sangat puasa. Penat tak penatlah jugak sebab semalam aku memang memasak semua juadah berbuka. Laki tanya nak beli apa apa tak kat param, aku konfiden je jawab tak payah.

Mood memasak is on kata ko!

Sini berbuka 6.36 petang. Jadi semalam pukul 2.30 aku dah masuk dapor dah. Kemain kan? Menu aku semalam nasik minyak ayam merah.Tapi biasalah aku kan, bukan reti sangat masak pun. Aku pakai hentam je ingat ingat balik camne resepi nasik minyak sebab rasa dulu pernah buat sekali tapi dah lupa. Ah hentam je lah.


Ni resepi nasik minyak paling simple. Versi Yongnana. Heh

NASIK MINYAK SENANG DAN MUDAH.

1. Basuh beras dan toskan. Sila ingat berapa pot beras korang guna sebab nanti nak sukat air senang.

2. Dalam kuali atau periuk, tumis bawang merah, bawang putih, halia sikit, bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga. Tumis dengan minyak sapi ghee tu.rumah aku dah habis ghee tu, so aku pakai je planta. Lantoklah. Banyaklah sikit planta tu ye, dalam 3 ke 4 sudu.

3. Dah wangi, masuk air. Ha ni kena hati hati. Kuantiti air mesti sama dengan sukatan beras tadi. Kalau beras 2 pot, maka air pun sukat 2 pot. Sukat guna pot yang sama dengan sukat beras. Lebihkan air sikit pun takpe takut mentah pulak.

4. Bubuhlah garam sikit buat rasa.

5. Dah mendidih sikit tu, tutup api. Masukkan air tumisan tu dalam periuk nasik. Pastu masak nasik macam biasa. Bila nasik dah masak bolehlah bubuh kismis ke gajus ke sebagai hiasan.

6. Siap!!



Inilah rupa nasik minyak aku. Tak kuning sangat dan tak terlalu berlemak sebab aku tak guna susu cair. Tapi rasa tetap maveles. Hihi..Ni incik suami yang cakaplah yek. Pastu lawan pulak dengan ayam masak merah. Perghhh!!




Laki aku cakap, sejak dua tiga menjak ni ayam masak merah aku sedap betul.

Ewaahh bang, memuji nampak.

Tapi memang ye, dah 3 4 kali dia cakap benda sama. 

"kenapa ayam masak merah ayang sekarang sedap sangat eh?"

Bini sengih sampai dahi sambil jawab.."sedap macam mak (mentua) masak eh bang?"

"Mak pun tak pandai buat ayam merah sedap macam ni. Yang ni memang perghhhhh!!"

Kata dia.

Isteri mampu senyum je lah sambil bersedia untuk memasak dan memakan ayam masak merah setiap hari. Heh.







6 comments:

  1. share ayam masak merah yong..simple eh tak nak susah

    ReplyDelete
  2. Haah la yong..nak resepi masak merah plss

    ReplyDelete
  3. mana resipi ayam masak merah nye? ;p

    ReplyDelete
  4. AsSalam, tunggu resepi ayam merah ni....!!!! pleeeease

    ReplyDelete
  5. Assalam...tunggu resepi ayam merah lak niiii.... PLEEEEAASE!

    ReplyDelete
  6. Yg tak tahan ayat last skali...kena bersedia memasak dan memakan ayam mask merah setiap hari..hihi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...