MENARIK KALI INI...*KLIK UNTUK TAHU*

Saturday, November 21, 2009

ENTRI KHAS UNTUK AKU

Semua orang ada impian perkahwinan masing-masing. Bermula dari warna tema sampailah ke warna bungga manggar semua ada impian tersendiri. Betul kan? Kalau yang ada duit banyak tu boleh la melabur suka hati ikut kehendak kalbu. Untuk orang yang biasa-biasa, kena pikir banyak kali bila nak membeli sesuatu. Banyak faktor perlu diambil kira. Sebab mereka bukanlah anak orang kaya.

Aku pun tergolong dalam kategori famili biasa-biasa jek.

Mak aku penolong akauntan kat MPSJ.

Abah aku dah pencen. Sekarang tgh tungkus lumus kendalikan bisnes dia. WanDet Entertainment Sdn. Bhd.

Adik beradik ramai...kecik-kecik lagi tu.

Tapi bila sampai bab kawin, kepala aku penuh dengan macam-macam impian. Itu nak, ini nak, nak pelamin macam tu, nak khemah macam ni, nak baju ala-ala puteri, make up macam artis, huh banyakla angan aku. Kategori apakah aku ni? The most ngada-ngada bride to be agaknya.*haih*

Sudahlah kawin harapkan duit mak abah + duit hantaran. Aku mana ada duit. Aku cuma akan keluarkan duit untuk beli barang-barang hantaran jek. Itu pun tak reti bersyukur lagi. *haih skali lg*.

Aku rasa aku kena pikir dengan lebih rasional. Jadi lebih matang. Kesian lah kat mak dan abah. Diorang tungkus lumus menabung sekarang ni semata-mata nak kumpul 8 ribu sorang hanya untuk aku, anak comel mereka ni.

Sanggup ke aku tengok abah keje siang malam tanpa rehat hanya untuk penuhi impian aku?

Tergamak ke tengok mak sampai kena apply loan hanya untuk penuhi angan-angan aku?

Rasa macam terlalu kejam.

Tapi itulah..mak dan abah selalu mahukan yang terbaik untuk aku. Kalau aku tak mintak pun tentu mereka akan buat yang terbaik untuk wedding aku. Aku sangat yakin itu.

Jadi sebagai anak, aku juga mahukan yang terbaik untuk mak abah aku. Jangan terlalu 'jual ikan'. Banyak lagi benda nak difikirkan terutama kehidupan lepas kawin nanti.

Ibarat kata kalau nak naik kapal. Kita dah berhabis ringgit hanya untuk beli tiket menaiki kapal, sampai tak ada sesen pun lagi yang tinggal untuk kita beli kain baju dan makanan untuk digunakan sepanjang pelayaran.

Berbaloikah??

Kepada Wan Nor Fadzlina, bertindak matang, fikirlah dengan bijak. Tak salah untuk penuhi impian kamu, tapi penuhilah dengan bijak. Kamu kan anak mak dan abah. Tentu kamu boleh bertindak bijak. Yakinlah pada diri.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...