MENARIK KALI INI...*KLIK UNTUK TAHU*

Daisypath Anniversary tickers

Friday, March 5, 2010

SAMBUNGAN ENTRI EPISOD SEMALAM

Hai semua!

Maaflah semalam boleh buat entri edisi episod episod pulak. Serius memang ngantok tambah letih sangat masa taip entri semalam. Menjadi cikgu sangatlah penat tapi kepuasan tu ada bila kita tengok wajah anak-anak murid kita. Serius ni..tak tipu.

Ok sambung entri semalam. Semalam baru masuk hari kedua kan? Hehehe..

Ok sambung.

Hari kedua di sekolah...

Owh semalam aku ada cerita tentang budak-budak bertepuk sorak time perhimpunan kan? Ha ni la gambar budak-budak teruja tersebut.


perhimpunan rasmi pertama aku


Masa hari kedua ni aku dapat jadual baru. Sebelum ni aku kena ngajar Kemahiran Hidup pilihan Kemahiran Teknikal dengan Perdagangan. Memang gila kentang. Yang opsyen perdagangan tu aku senyum la jugak sebab itu memang bidang aku tapi yang kemahiran teknikal tu..adoiiii....Tak reti aku nak bayangkan. Korang pikir la sendiri! huhu

Tapi bila dah bincang-bincang balik dengan cikgu-cikgi, diorng cadangkan aku amik kelas Kemahiran Hidup (Perdagangan) sahaja. Jangan nak cuba-cuba try test tengok amik kelas Kemahiran Teknikal. Kang ada jugak budak yang ajar cikgu, bukan cikgu ajar diorang. Huhuhu..

Hari kedua ni aku sempat masuk kelas. Tapi bukan kelas aku, kelas Yanti (besfren aku merangkap bridemaid aku). Di sebabkan ini kali pertama Yanti masuk kelas, maka Guru Pembimbing kami benarkan kitorang masuk kelas secara duet. Hahaha..impian kami nak masuk kelas secara duet tercapai jugak rupanya.


Cikgu Yanti tekun mengajar. Aku tekun duduk diam-diam sambil mensnap gambar.huhu.

Budak-budak Cikgu Yanti ni memang bagus. Kelas 1 Arif, kelas pandai la katakan. Memang suka bertanya dan sangat responsif. Pantang kalo cikgu mintak jawab soalan ke, bacakan perenggan dalam buku ke..uiiii memang rebut-rebut angkat tangan. Kalau time observe memang untung kalo dapat budak cenggini. Takyah susah-susah suruh berlakon. Untung badan ko la Yanti...


Hari ketiga kat sekolah..

Hari ni hari Rabu. Hari Rabu adalah hari Ko-K. Jadi semua budak and cikgu-cikgi kena datang pagi untuk aktiviti ko-k. Aku daftar ko-k Persatuan Puteri Islam, Persatuan Bahasa Melayu, and Badminton. Aku bukan pandai main badminton pun..hentam je la labu. Huhu.


Pukul 7.30 sampai 8.30 aktiviti sukan. Persatuan badminton berkumpul kat dewan. Aku yang cikgu baru ni memang banyak kali la terpinga-pinga. Budak-budak pun asik pandang-pandang jeling-jeling. Tau la aku comel. Hahaha..

Tetiba ada sorang cikgu tu suruh aku kumpul buku ko-k budak-budak then sign sebagai tanda budak-budak tu hadir. Perghh..ini first time ni aku kena sign buku budak-budak. Biarlah buku ko-k je pun tapi tetap memori. Huhuhu.

Pastu tengok je la budak-budak main badminton secara santai dan bergilir-gilir. Ada yang main seminit dua dah nak stop. Ada yang main berpuluh-puluh minit pun takmau benti lagi. Ada jugak yang taknak main langsung. Duduk je la melengu tengok kawan main. Apa-apa la budak budak oii..


Aik, ni main badminton ke apa ni?Tenung pasukan lawan jek.

Kemudian pukul 8.30-9.30 perjumpaan unit beruniform pulak. Minggu ni budak-budak Puteri Islam kumpul kat makmal komputer. Ada tanyangan video tentang dadah, maksiat, dan yang senagkatan dengannya la. Best jugak sebab ada lagu-lagu karaoke. Niat hati nak nyanyi kuat-kuat tapi tengok budak-budak nyanyi dalam hati jek..tak jadi lah. Kata Puteri Islam..harus sopan. huhu..

Lepas tu masuk aktiviti persatuan. Hahahaha..aku nak gelak dulu. Budak-budak Persatuan BM ni memang comey. Citernya gini, cikgu persatuan yang sebenar tak datang..mc kot. Semua aktiviti dia yang rancang. Jadinya minggu ni persatuan BM macam hilang arah kejap. Blurr kata orang. Yang sorang lagi cikgu ni lagi best, suruh budak-budak sembang-sembang je sampai abis masa. Huhu..Kalau aku, suka sangat dah aktiviti gosip-gosip ni. hehehe..

10 minit pertama je budak-budak excited bersembang, lepas tu diorang dah mula gelisah pusing-pusing kiri kanan.

"cikgu,takde aktiviti ke cikgu? Boringlah cikgu...."

Alahai...luluh hati dengar diorang kata boring. Sebagai guru bitara *aicehh* aku kena pantas bertindak ni. Huhu..So aku pun ajaklah diorang main. Main "telefon karat". Pernah dengar tak? Budak-budak tu memang tak pernah tau apa tu telefon karat. Siap ada yang awal-awal lagi dah kata takmau main sebab tak tau nak main camne. Aishhh..cuba dengar dulu apa cikgu nak cakap.

Sekali bila aku dah pum pang pum pang terang cara permainan dengan jelas sejelas jelasnya..budak-budak nampak mula teruja. Budak yang awal-awal tadi tamau main pun dah jadi teruja lebih sampai tahap tak mau benti main. Hahahah.

Bila dah cukup 10.30, diorang mula ngeluh. Nak main lagi la tu. Siap suruh aku janji datang minggu depan then buat permainan best best lagi. Owh kamu memang buat cikgu terasa dihargai. *terharu* uhuk uhuk...

Ada sorang budak lelaki ni pulak tanpa segan dan silu hulur pen dan kertas mintak nombor telefon aku. Hamboiiii!! Budak-budak sekarang kemain ek? Berani tahap suria baja hitam tu. Aku pun layan je la..bagi je la nombor fon. Mana tau kot-kot memang niat dia baik nak simpan nombor fon aku. Huhuhu..

Pendek kata aktiviti ko-k pertama memang mengujakan!

Petang...

Owh arini aku dah mula masuk kelas. Kelas 1 Cemerlang. Ajar KH. Semua budak perempuan. Berdebar. Aku memang takkan mengajar bagai nak rak lagi sebab ini kelas pertama aku dengan diorang. Cuma aku akan buat sesi suaikenal, pulangkan kertas ujian 1 diorang, dan suruh diorang buat pembetulan. Nampak macam simple tapi rupanya budak-budak ni boleh tahan becok mulut masing-masing. Jenuh nak melayan cakap.

Semua benda kalo boleh tentang aku dia nak tau.

cikgu dah kawen ke? cikgu dah ada boipren ke? tunang cikgu orang mana? dia keje apa? bla bla bla...letih.huhu. Ada satu soklan yang aku takkan lupa sampai mati adalah:

"CIKGU PERNAH KURUS TAK???"

Soalan apakah ini? Nak masuk dalam kategori mana dalam Taksonomi Bloom?

Gelak je aku dengar soalan tu..anak murid saya...anak murid saya..


Hari ke empat kat sekolah...


Hari ke empat ni kiranya aku dah okey sikit la. Takde la kelam kabut sangat macam sebelum ni. Kelas pun dah tau kat mana, nak tengok senarai relief class pun dah tau kat mana. Owh sebelum ni sumpah aku tatau kat mana nak tengok kita kena relief class ke tidak. Setahu aku cikgu praktikal selalu je kena relief, tapi dah masuk hari ke empat aku tak pernah dapat class relief lagi. Pelik.

Rupanya hari Rabu tu aku ada 2 kelas relief. Kelas Bahasa Tamil! Apakah???

AKu bayangkan kalau kita kena relief class akan ada cikgu atau sape-sape la datang inform kata aku kena relief kelas sekian sekian pukul sekian sekian. Rupanya nan ado. Sekolah ni amalkan sistem tampal dan sendiri tengok. Huhu..Aku kena pandai-pandai pegi tengok senarai nama guru yang kena relief class pada hari tersebut kat notis board. Padanla....mana aku tau.huhu..

Jadi hari ke empat ni aku dah tau dah. Awal-awal aku dah pegi check tgk nama aku ada dalam senarai ke takde. Owh takde...okla. Kalo ada aku redha je. Takdelah nak merungut ke apa kan? Kan dah kena sumpah setia "saya yang menurut perintah". Hehehe.

Owh aku nak citer pasal kelas aku ni. Umang aiii...Hari Khamis memang buat aku letih sampai separa sedar. Anak murid aku masssyarakattttt.....hyper!

Aku yang mula-mula bajet macam cikgu baik terus berubah jadi mak tiri. Garang bukan main. Budak-budak tu baik..tak kurang ajar,tapi tak reti duduk diam. Kejap pegi tempat kawan, usik kawan tu, usik kawan ni, ejek nama bapak kawan tu, pastu kawan tu pulak ejek nama bapak dia, pastu mula la nak gadoh. Adeh..

Kalau la aku ada kuasa merotan memang aku dah rembat dah sorang-sorang. Tapi malangnya aku cuma guru praktikal, aku cuma berani rotan meja je la.. Sekali aku ZZzzappppP meja, diam la kejap kelas tu. Pastu selang dua tiga minit mula la jadi pasar tani balik. Hadoiii..


Kelas satu lagi baik sangat pulak. Kelas pompuan. Owh yang nakal gila kentang tu kelas budak lelaki...1 Budiman. Yang baik sopan santun ni kelas pompuan..Kelas 2 Arif. Kelas pertama dalam tingkatan. Kelas Piala kadang orang panggil. Sebab tu la baik-baik, pandai-pandai. Mesti diorang suka bertanya kan? Aku kena well prepared. Huhu.

Tapi yang aku sukanya, budak-budak aku hormat jugak la aku. Kalau kat luar kelas, bertembung dengan diorang, diorang tak segan silu nak ber hai hai dengan aku. Dan paling aku kagum, yang peramah lebih dengan aku ni adalah budak paling nakal dalam kelas. Pelik kan? Mungkin sifat mak tiri belum cukup kuat dalam diri aku. Hahahahaha..

Yang pasti aku sayang anak-anak murid aku.

Hari ni hari Jumaat. Aku akan jumpa lagi dengan 1 Budiman si kelas hyper semalam. Dengan kelas 2 Arif pun aku jumpa lagi hari ni. Hari ni aku akan mula mengajar. Aku dah get ready segala bagai ABM, rancangan mengajar bagai. Hope budak-budak dapat kutip tak banyak, sikit pun jadilah ilmu untuk hari ini.

timbunan buku untuk cikgu bitara.

Wish me luck dear!





Balik nanti aku buat report. Hehehe



p/s: buat masa ni aku takde entri pasal kawen-kawen. Sangat bizi menjadi cikgu bitara. Hehehe

4 comments:

  1. bz nya cikgu..banyak sabar yer..huhu..

    ReplyDelete
  2. caiyok2 konpom jd cikgu yg d sygi nnti heheh

    ReplyDelete
  3. selamat bepraktikal dan menghadapi karenah manusia yg pelbagai,
    hehhehe =]

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...