MENARIK KALI INI...*KLIK UNTUK TAHU*

Wednesday, June 30, 2010

HADIR SEBAGAI MENANTU BUAT MEREKA

Peringatan: Entri ini panjang sekali, sila sediakan teh o ke milo ais ke jajan ke, kacang goreng ke buat peneman membaca entri kali ni. Hehehehe


18 Jun 2010..Jumaat

Pengalaman pulang ke rumah mentua memang menyimpan seribu satu kenangan. Walaupun sebelum-sebelum ni pernah bertandang ke rumah mentua, tapi kunjungan kali ni memang terasa betol lainnya. Dulu aku cuma datang sebagai teman istimewa dan tunang sang anak, kini aku hadir sebagai salah seorang ahli keluarga baru mereka, menjadi anak perempuan baru buat mereka, aku kini jadi menantu dalam rumah itu. Sungguh, hati berdebar!

Aku siang-siang dah beli tiket bas untuk 18 Jun jam 8.40 malam. Incik suami pula dijadualkan berlepas dari Labuan ke KL jam 2 petang hari yang sama. Jadi bila kira-kira, rasanya sempat la naik bas kul 8.40 tu. Incik suami mintak aku tunggu beliau kat KL Sentral sebelum kami sama-sama ke Bukit Jalil untuk naik bas. Maka aku pun jadi la penunggu jadian kat KL Sentral tu. Dari jam kul 5 membawak ke pukul 6.................

Incik suami tak sampai-sampai lagi. Bila aku call tanya, dia kata dah ada kat kem TUDM Subang, otw nak ke KL Sentral dah.

Okey okey takpe, masih punya waktu lagi.

Aku pun sambung jadi penunggu jadian sampailah jam kul 7.

Incik Suami baru naik komuter dari Shah Alam nak ke KL Sentral!

Gila! Kul bape pulak nak sampai laki aku ni. Ni nak balik kampung ke tak nak ni?? *mula geram dah time ni*

Sudahnya tepat kul 8 baru beliau sampai KL Sentral.

Haih!! Dalam hati rasa nak marah jek. Tapi bila tengok kelibat incik suami yang nampak kacak bergaya dengan uniform tentera biru muda tapi muka nampak sangaaatttt letih..aku terus tak jadi nak marah. Kesian lagi ada la. Huhu.

Bila tanya dah makan ke??

"Belum"

Dari pagi tak makan pape lagi ke?

"tak..tak sempat nak makan pun"

Owh..luluh hati.

Mesti sang suami sangat letih. Sudahla perut lapar, badan penat, terpaksa pulak dengan sang bini membebel mengomel kenapa tak sampai-sampai dari tadi. Hahaha..kesian laki aku.

Jam dah kul 8.05 malam. Gila! Ada 35 minit je lagi masa. Kena gegas ke Bukit Jalil cepat-cepat. Maka kami laki bini memang kelam kabut naik LRT turun LRT untuk ke Bukit Jalil. Sampai-sampai je kat stesen bas Bukit Jalil tu jam tunjuk kul 8.45!!

Ke kaunter tiket dan bertanya..

"bang, bas ke Kuala Kangsar kul 8.40 dah jalan ke?"

"DAH...BARU JE JALAN"

Dangg!!!!!

Terlepas bas!!

Aku mula la nak meroyan salahkan incik suami. Kononya kalo beliau sampai awal sikit tadi mesti sempat kejar bas. *emosi*

Incik suami buat muka blurrr...buntu.

Tetiba abg tiket tu bersuara.

"Dik, ada bas ke Kuala Kangsar pukul 9 kang. Naik je bas tu. Tapi sampai Hentian duta nanti korang kena turun dulu la, bagi penumpang yang ada tiket naik dulu. Kalau ada kosong baru naik"

Fuh legaa...

Boleh naik bas kul 9. Tapi buatnya sampai Hentian Duta bas penuh camne???

Adehh....ada jugak yang balik ke rumah balik kang ni.

Aku memang dah buat muka dah. Memang dah nekad nak balik rumah dah, esok pagi-pagi je la beli tiket bas lain balik kampung. Letih dah.

Tapi incik suami maintain cool. Beliau siap boleh melawak sanggup duduk kat tangga bas kalau bas penuh. Apakah???

Tapi betul la kata orang, kalau niat kita baik, mesti Tuhan akan tolong.

Lepas semua penumpang kat Hentian Duta naik, driver bas tu panggil kami laki bini. Dia kata masih ada 3 single seats kosong.

Owh lega amat.

Tak kisahlah duduk asing-asing pun dengan incik suami, yang penting kami dapat sampai ke Kuala Kangsar.

Tepat jam 12.15 malam kami sampai. Memandangkan hari dah jauh malam, malas rasanya nak nyusahkan famili suruh amik. Jadinya kami naik prebet sapu je la.

Alhamdulillah...selamat sampai.

Rumah dah gelap gelitap. Dah tido agaknya semua orang. Yela jam dah kul 1. Ni bukan KL yang time gini orang masih kata malam masih remaja. Kalo kat kampung, kul 1 ni kira malam dah nak nazak dah..hahaha.

Ketuk-ketuk pintu...

Mak mentua aku bukak pintu. Sangat ketara muka beliau baru bangun dari tido semata-mata nak bukakan pintu untuk kami. Kesiannya...

Terpaksa bangun satu hal, lepas bukak pintu mak terus ke dapur, jerang air, panaskan lauk, panaskan nasik. Macam tau-tau je anak beliau tak makan langsung dari pagi.

Kami laki bini makan dulu kenyang-kenyang. Ada lauk kari ikan, rendang ayam, dan sayur. Cukup untuk buat incik suami makan bertambah 2 kali. Aku?? Makan sikit dah la...masih malu-malu. Hahaha!

Lepas makan, duduk sembang-sembang jap dengan mak abah, pastu naik mandi kejap sebab badan berlengas amat, pastu sambung duduk sembang-sembang lagi konon-konon nak tunggu perlawanan bola tapi dalam hati ni rasa alangkah indahnya kalau dapat bantal sekarang.

Letih beb!!

Mak abah tak putus-putus suruh aku naik tidur. Mula-mula aku tolak kata takpe..tak ngantok lagi.Hahaha..

Bila lama-lama, mata tak tahan dah...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

"Wan naik tido dulu ye mak abah."

Hahaha..



19 Jun 2010...Sabtu.

Bangun seawal 6.30 pagi. Siap kunci jam takut terlajak tido. Hahaha.

Terus p mandi. Sejukkkkk...air telaga beb! Biarpun badan aku dah tebal diselimuti lemak tapi sejuknya tetap rasa sampai ke tulang. Hahaha..

Lepas dah siap semua, turun ke dapur. Ingat nak jerang air, sekali tengok cerek air dah panas. Maknanya mesti mak dah jerang air dah.

Eh mana mak?? Tak nampak pun kelibat beliau dalam rumah?

Owh mak keluar pegi beli nasik lemak rupanya.

Dan bila dengar mak beli nasik lemak aku tarik nafas lega..hehe..sebab apa?? Sebab dah tentu-tentu aku tak perlu masak pape untuk breakfast. Hahaha..dasar tak reti masak!

Aku cuma buat air jek. Kalau kat umah aku terkenal dengan pakar buat teh o panas, tapi bila sampai umah mentua terus jadi macam mengong..berkali-kali rasa teh o tu takut terlebih manis ke, terkelat ke.hahaha..sangat berhati-hati.

Lepas breakfast kenyang-kenyang, duduk-duduk sembang-sembang. Aku memang tak tahu sangat apa rutin harian mak di pagi hari. Menyapu ke, bukak tingkap ke, basuh baju ke, sidai baju ke, apa ke memang aku tak tahu lagi. Jadi untuk hari pertama ni aku amik jalan untuk survey je dulu. Jadi esok pagi aku tau la apa yang patot aku buat dan teknik ni menjadi tau! hehe..

Mak bagitau yang hari ni ada kenduri kawen kat rumah berhampiran. Mak tanya aku nak ikut tak? Owh tentu-tentula aku kata boleh jek nak temankan mak. *takkan nak belagak kata taknak ikut pulak kan?*

Jadi dalam kul 10 pagi tu aku mula iron baju. Siap ofer untuk iron baju mak sekali. Mak duduk je depan aku tengok aku iron baju. Sudahla aku tak bape reti iron secara duduk atas lantai ni sebab dah biasa guna iron board tapi takpe...cuba iron baju sehabis baik. Huhu..


Lepas dah siap-siap cantik-cantik *hahaha* aku pun menonong la ikut mak ke rumah orang kawen. Jalan kaki jek sebab dekat.


Sampai je rumah kenduri, benda pertama yang buat aku kagum adalah ini.
.
.
.
.
.
.
Wah....aku memang suka poster ala-ala poster gini. Jangan ingat orang bandar je reti nak kuarka idea terbaboom gini tau. Huhu..Cantik. Suka.

Bila masuk rumah, tersergam pelamin nan indah ini.




Cantik.


Tu diaa.depan pelamin penuh denga kaum ibu-ibu dan opah-opah jek. Aku memang mati kutu duduk kat situ. Nak sembang pun tak tau nak sembang apa. Sorang pun aku tak kenal. Yang aku kenal sorang je yang pakai baju and tudung kaler pink tu....mak mentua aku. Hahaha.

Lepas dah makan-makan, salam-salam semua kami pun balik. Even rumah dekat jek tapi bila balik tetap la letih. Haha..Nak naik baring kat bilik segan la pulak, jadinya aku melepak baring kat bawah jek. Sama bergelimpangan dengan mak mentua aku. Famili mentua aku tak kesah, incik suami pun tak kesah aku baring kat bawah..jadi memang sesi baring secara berjemaah la nampaknya petang tu. Hahah.

Dalam kul 5.30, mak ajak aku melawat pah *nenek* belah mak yang tinggal kat Bukit Gantang. Aku seret incik suami sekali. Siang tadi aku p kenduri dengan mak haram dia nak ikut, dibantainya merayap ke rumah member dengan alasan nak main ps2! Haih! Awak tu bukan bujang lagi sayang oiii....

Jadi petang tu nak tak nak incik suami kena ikut. Kami pegi berempat..mak, aku, incik suami, dan abg amy *abg ipar*. Seronok jugak berjalan-jalan ke rumah famili mentua ni. Dapat jugak la aku kenal sedara mara belah sana. Bila balik ke Manong, hari dah malam. Dah lepas maghrib dah pun. Lepas mandi, tak sempat nak duduk rehat kedengaran suara ngengada incik suami request nak makan murtabak megi. Hai la....tak kenyang lagi ke suami aku ni? Tapi takpela, laki sendiri jugak yang nak makan kan, jadi aku pun terus la ke dapur dengan gigihnya sediakan 2 keping murtabak megi untuk santapan mereka. Mula tu risau jugak takut diorang tak suka makan ke apa ke. Yela, bila ditanya semua pun ngaku tak pernah dengar apalagi makan murtabak megi ni. Kira ni 1st time la diorang merasa. Aku pulak tu yang masaknya...memang nasibla ye kalo tak sedap. Tapi lega hati bila tengok diorang sedap ngap ngap ngap murtabak tu sampai tak sedar dah abis. Incik suami memang awal-awal dah amik sekeping untuk dia sorang jek...dan tentunya licinnn! Huhu..

Dan malam tu kami tido lena kekenyangan makan nasik kenduri, nasik tak kenduri, murtabak pasar malam, murtabak megi dan segala bagai makanan lagi. Lena amat....ZzZZzZzZZ



20 Jun 2010...Ahad

Hahaha..dek kerana penangan tido kekenyangan semalam maka pagi ni aku bangun agak lewat! Hahaha..

Pagi semalam bangun-bangun mak baru jerang air dan keluar pegi beli nasik jek. Tapi pagi ni bangun-bangun semua pun dah tersedia atas meja!

Dangg!!

Malu sendiri. Hahaha.

Lepas mandi mak abah terus paksa breakfast jek. Aku yang memang dah terliur tengok nasik goreng dan roti canai atas meja terus capai pinggan jek. Tetiba teringat......


Weh, laki aku tak bangun lagi, mana boleh makan!

Dengan pantasnya terus naik ke bilik kejut incik suami bangun. Pujuk la bagai supaya bagun cepat...siap bagitau aku dah lapar, nak makan..maka sila la bangun cepat sayang. Huhu.

Incik suami terus bangun, gosok gigi takyah mandi then terus teman aku breakfast. Hehehe..Sedap betol nasik goreng mak. Siap bertambah aku makan. Roti canai sekeping lagi. Fuh, memang takde malu-malu dah kali ni. Hahaha..

Lepas makan semua ahli keluarga kena bersiap untuk pegi kenduri kat Kuala Kangsar. Sepupu abah kawenkan anaknya jadi semua kena ikut.

Kenduri kali ni sangat gah nampaknya. Cikgu bertemu jodoh dengan doktor. Wow!


pengantin lelaki ni dua pupu incik suami...sama cantik sama padan kan?


pasukan kompang cilik..kagum aku dengan bakat mereka.

Seronok pegi kenduri yang ini sebab ramai sedara mara. Dan tentunya selain pengantin, aku juga menjadi tumpuan sedara mara sebab aku kan menantu baru. Huhu..Jadi kena banyak senyum je la sepanjang majlis tu, macam aku pulak yang pengantin. Hahaha.


pengantin tak berapa nak baru dah. hehe

Balik kenduri sempat singgah pekan Kuala Kangsar untuk minum cendol kejap sementara tunggu abah gunting rambut.

Perghhh! Cendoi Kuala Kangsar memang best. Lagi best kalo dipasangkan dengan laksa. Tapi sebab perut dah kenyang makan kenduri takde la nak order laksa pulak. Huhu..

Lepas makan terus balik...dan bermula lah sesi membaringkan diri beramai-ramai sekali lagi sebab penat. Hahaha..Sempat jugak aku ajak mak mentua aku layan citer Papadom, tengok kat laptop jek pun. Dan tak sangka mak mahu melayan aku tengok citer Papadom. Haha.

Tengah sdap kami berdua layan Papadom, tahu apa aktiviti incik suami??

Tido??

Bukan...

Main ps2??

pun bukan..

Incik suami sebenarnya sedang gigih lagi tekun menyiapkan sesuatu untuk aku.

Apa dia???

Ini dia.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Tada!!!!




Maggie!!!

Hahaha..suami saya suami saya..kadang-kadang kamu memang sangat comel. Sediakan megi kari siap berbawang ber tomato bagai untuk sang isteri tercinta. Owh terharu.

Walaupun cuma sepinggan megi, tapi tetap akan menjadi masakan pertama sang suami untuk sang isteri yang aku akan ingat sampai bila-bila. Hehehe..

Dan bila malam, lepas mandi makan segala..incik suami mintak izin nak pegi main ps2 kat umah tok. Umah tok sebelah umah je pun, tapi aku macam berat nak bagi incik suami pegi. Sebabnya aku tau, kalau dia dah mula main ps2 mau sampai ke pagi tak balik nanti. Owh tidak-tidak!

Sudahnya aku letak syarat, nak pegi boleh..tapi kena usung aku skali. Hahaha!

Incik suami kata okey.

Maka aku pun ikutla incik suami ke rumah tok. Niat hati sementara tunggu incik suami main game dgn adik-adik beliau, aku nak sembang-sembang dengan tok. Sekali aku tengok tok dah nak tido da...maklumlah, jam pun dah kul 10, memang logikla orang tua-tua dah tido time gitu.

Sudahnya aku duduk la melangut beri sokongan moral buat incik suami yang sedang bertarung main game bola dengan adik dan besfren beliau.

nampak tak tgn incik suami tercedera?? kesiannnn...


Mula-mula galak jugak aku menyokong..jadi pom-pom girl tanpa pom-pom. Hahaha..

Lama kelamaan..sedar-sedar jek..

"yang...bangun yang. Jom balik tido kat umah"

Hahaha! Aku tetido rupanya di sisi incik suami.

Tu la..gatai nak ikut lagi!


21 Jun 2010....Isnin.

Hari ni hari last aku kat umah mentua. Kami laki bini akan berangkat pulang ke KL naik bas kul 9 pagi ni. Sedih jugak rasanya. Yela, 3 malam kat rumah mentua memang seronok. Famili mentua layan aku macam anak sendiri. Tak lebih tak kurang. Nak kata aku dilayan bagai puteri tak jugak, aku masih kena suruh tolong mak memasak, aku masih disuruh sidai kain, angkat kain, pendek kata semua keje yang biasa seorang anak perempuan buat aku tetap kena buat.

Tapi aku takdelah sampai kena kerahan tenaga sampai tak cukup tido, tak cukup rehat. Mak abah berkali-kali suruh aku rehat, baring la kalo penat, nak tido petang pun mereka tak kesah. Tengok je la betapa aku bangun lewat hari Ahad tu. Hahaha!

Tapi bila aku pikir-pikir balik, mungkin aku tak kekok berada di rumah mentua sebab aku memang orang Kuala Kangsar. Kampung aku dengan kampung incik suami takdelah jauh mana. Masih berkongsi pekan untuk membeli-belah.

Jadi tak timbul soal perbezaan budaya atau bahasa. Aku bebas bercakap loghat Perak, cara memasak dan keje-keje dapur pun hampir sama dengan apa yang mama aku kat umah ajar. Jadi aku selesa. Sikit pun tak rasa macam berada di rumah asing.

Aku kena belajar menyayangi keluarga mentua sama macam aku sayang keluarga aku. Syukur setakat ni kasih aku pada mereka belum lagi berkurang...moga bertambah selalu.


- The End -


Wahhh!!

Kamu masih membaca lagi??

Tahniah! Tahniah!

Rasanya ini adalah entri terpanjang yang pernah aku tulis. Dah rasa macam buat cerpen dah pulak. Hahaha..

Harap takde yang meluat aku tulis panjang-panjang gini. Aku cuma mahu pahatkan semua kenangan pertama kali ke rumah mentua sebelum memori aku terlupa segalanya.

Sesungguhnya pengalaman kali pertama ke rumah mentua hanya akan hadir sekali jek dalam idup.

Memori kamu-kamu macam mana??

Kongsilah!

=)

15 comments:

  1. truly, sy gelak2 yg amat bc enry wan ni..mmg panjang entry ni..mcm tgk movie, siap ngan sume expresi..hihi..sweet sgt2..=) pengalaman yg best ek..me? coming soon..tah camana tah agaknya nt..haha

    ReplyDelete
  2. zana baca sampai hbs.. sampai msg en tunang pun x sempat nak balas.. hehehe

    ReplyDelete
  3. zana - en tunang x marah ke x reply sms dia?hehehe...neway thanks baca!

    ally - coming soon ek ally?jgn risau..mst best bila pertama kali ke rumah mentua..=)

    ReplyDelete
  4. sy nampak kamu kt kl sentral! ahad lepas..tol x? teruja nak tegur tp nmpk wan cam serius je..segan lak.tp sy yakin sgt wan sbb pastu tgk ade hubby wan..tinggi..

    ReplyDelete
  5. clap clap clap saya baca sampai abes, dengan penuh perasaan dan membayangkan situasi hehehe

    ReplyDelete
  6. lengkap sudah pakej 3 mlm di rumah mak mentua.. heheheh.. :))

    ReplyDelete
  7. Faratul - yup..mmg saya ada kat KL Sentral Ahad lps..nak beli tiket flight incik suami..owh nape tak tegur??muka saya nampak serius sbb tgh stress gara2 incik suami ketinggalan flight pagi tu..dah kena beli tiket baru.haih!!


    dd dudu - tahniah untuk kamu! Kamu memang pembaca tegar..hehe

    ms syaz - pakej percutian 4 hari 3 malam yang beshh..huhu.

    ReplyDelete
  8. erk.nk kawen xde calon.. =(

    as a frenz, eppy 4 u dear.. =))

    ReplyDelete
  9. Ninie - thanks daling!

    p/s: ko nak kenal seseorang tak?besfren amry..hehehehe...

    ReplyDelete
  10. so sweet kenangan bersama mentua kamu itu:)

    ReplyDelete
  11. rosealley - memang sgt suwit..

    p/s: siang tadi mak mentua call..rindukan menantu dia yg sorang ni agknya..hehe..suwit mak mentua i tau*

    ReplyDelete
  12. wah, da jadi menantu kesayangan ni, bagus2:)

    ReplyDelete
  13. Rosealley - hehe..xdela menantu kesayangan..menantu yang disayang tu mungkin la..hehe..*macam sama jek.huhu*

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...