MENARIK KALI INI...*KLIK UNTUK TAHU*

Monday, February 18, 2013

Tak payah nak jadi ultraman sangatlah.

Kadang kan, bila aku duduk sorang-sorang dan berfikir tentang Aidi, aku rasa macam aku ni mama yang terlalu fussy. Err mungkinlah tak "terlalu", tapi aku tetap fussy.

Cerewet.

Obses.

ecetra ecetra bla bla bla.

Fussy yang dulu-dulu malas la nak citer panjang. Aku takmau bagi Aidi buai lah, paci lah, nak bagi fm dulu pun punya sedih macam hapa, nampak orang suap Aidi dengan air kosong pun aku rasa nak nangis, mama dodoikan Aidi enjut-enjut guna kaki pun aku boleh prot pret prot pret macam-macam. Itu tak boleh ini tak boleh bla bla bla.

Malas nak citer hal fussy mussy yang dulu. Sebahagian besarnya aku dah boleh accept dengan hati yang senang.

Tapi la ni..masuk pulak cerita fussy yang baru.

NO MORE KARTUN GANAS UNTUK AIDI.

Pulaaaakkkkk.

Haha.

Aku cukup tak suka bagi Aidi tengok cerita kartun yang ada adegan lawan-lawan. Tak kiralah superhero lawan resaksa ke, lawan tembak-tembak ke apa ke, as long as cerita tu ada part lawan-lawan memang aku banned untuk tontonan Aidi.

Ketat sangat aturan kau Jemaaahhhh.

Aku sebenarnya jadi trauma lagi fobia bila aku tengok kebanyakan budak-budak sekarang cepat sangat terpengaruh.

Jam ni dia punya ralit tengok citer Ultraman Mebius lawan resaksa berkepala dua.

Sikit jam lagi, dia pulak amik alih watak ultraman tu. Pastu dia paksa budak-budak lain keliling dia jadi resaksa. Pastu bertumbuk bertampar, saling fire mem fire antara satu sama lain sampai tergolek tertonggeng semua. 

Pernah terjadi, bebudak lain sebok dok "berlakon" jadi resaksa lawa otromen, tentiba Aidi yang jadi mangsa kena tolak lah apa.

Cukup aku tak suka.

Aku tak taulah pandangan korang macam mana, tapi aku tak suka.

Jadi semetara aku masih boleh mengawal semua cerita tontonan Aidi, aku akan kawal. Sebab tu feveret channel Aidi adalah 613..Disney Junior. Dia boleh layan Pororo, Pocoyo, Agent Oso, Tayo, Mickey Mouse, Hi-5, Zou bla bla bla dari pagi sampai malam.

Memang aku yang ajar.

Jarang aku bukak chanel Astro Ceria sebab dalam tu banyak kartun lawan-lawan.

Sementara Aidi belum pandai demand nak tengok chanel apa, aku akan amik peluang ni untuk ajar dia. Aku tak mau Aidi jadi budak yang suka bergaduh, suka memberontak, suka merempan, panjat lompat panjat lompat hanya kerana dia berangan dia tu superhero yang boleh terbang.

Selagi boleh elak..aku akan elak.

Sebab tu jugak...toys Aidi pun takde sepucuk pun pistol ke senapang ke pedang ke apa.

Nak beli kereta mainan pun mama pilih yang kiut kiut comel comel je. Ahaks!







Harap..aku mampu didik Aidi jadi insan yang penyayang, yang lembut hati, yang selalu memaafkan.

Aminn.




6 comments:

  1. Saya pun dulu sangat fussy. Tapi bila org tua selalu tegur terpaksa juga buat kelonggaran contoh macam makanan. kita ni niat nak lindungi anak kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah..niat kita nak lindungi anak guna cara kita acuan kita. Tapi nak tak nak tak boleh jugak belakangkan 100% nasihat orang tua. Mana yang elok kita amik..yang tak berapa nak berkenan tu kita senyum je lah. Hehe.

      Delete
  2. hai kereta pon comel. ada sifat "kemurniaan" dalam kereta tu...hehehehe!

    :)

    semoga aidi tak ganas macam otomeng..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu masa kecik, suka je tgk otomen ni. Tapi takde pulak rasa nak jadi otomen pun. Bebudak skrg ni bijaknya lain mcm, cpt belajar. Tkt sgt kalau depa dok terpengaruh karektor tv sgt and efeknya jadi negatif. Kalau tiru perangai otomen suka tolong orang oklah. Hehe

      Delete
  3. setuju sangat dengan yong.. :)
    anis pun dulu fussy sangat..huhu..tapi lama kelamaan tak boleh sangat nak ikut cara kite jer..kena hormat jugak orang tua kan..

    ReplyDelete
  4. Wan.. lid pon sama.. sejak nengok my little one kalo ngk otomen, pon sama2 ajak ummi die jado raksasa.. lid minimize kan cite tue (sbb die da suke sgt2).. lid bg die ngk disney junior sbb mmg xde katun lawan2, lama2 bile die da suke n dah lupe otomen die, trus melekat ngn disney junior.. siap beli magazine die OK.. sbb die suke sgt mickeymos n jack d pirate tu.. Yohoho!

    Lid suke jugk anak lid ngk upin ipin.. have to admit, cite die byk pengajaran yg bole kite terapkan kt anak2 kite.. tp boboiboy kureng skit, sbb ade lawan2.. aishh, anak lid da terminat da boboiboy..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...