MENARIK KALI INI...*KLIK UNTUK TAHU*

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, December 29, 2011

10 Perkara Tentang Aidi Rizqy Yang Mungkin Kamu Nak Tahu

Hari ni 29 Disember...Alhamdulillah Aidi dah 17 hari. Nampak macam sikit sangat umur anak aku tapi pengalaman yang aku dapat sepanjang 17 hari ni memang sangat-sangat bernilai.

Aidi ni nampak aje baby dalam pantang. Umur tak sampai 3 minggu pun lagi tapi karenah dia....aduyaiiiii! Tak padan dengan umur.

Meh sini aku nak pahat sikit perkembangan Aidi setakat 17 hari ni.


1) Aidi mempunyai pelbagai pattern tido yang kadang aku tak terbayang budak 2 minggu mampu buat gaya tido begitu.





Ini gaya biasa baby dalam pantang tido. Berbedung elok jek. Sangat serupa baby.


Selang beberapa minit..

Tengok..



Tangan dah keluar dari bedung. Kuat kau tangan Aidi ni. Bedung la ketat mana pun, mampu je dia nak keluarkan tangan dia. Jadi terimalah hakikat bahawa Aidi hanya boleh dibedung kaki je. Nak bedung tangan? Mintak hampun lah. Tulang besi anak aku ni. Haha.


Bila dah lama-lama, aku boleh agak kenapa Aidi tak suka tido dengan tangan berbedung.

Pasal dia sangat suka tido dengan gaya gini.











Topang dagu!


Sebijik perangai aku. Haha!




Ha tengok..sama tak gaya tido kami. Like mama like son katanyaaa..heh.


Ini gaya tido memang tak boleh blah.

Mak kata ini gaya tido dia dalam perut dulu. Tak boleh nak tinggal gamaknya.




Hai la anak...masa amik gambar ni umur belum pun 2 minggu. Dah mampu mengiring kau. Ada jugak Aidi ni meniarap masa umur 2 bulan nanti ni. Huhu


2) Bila sampai time minum susu, Aidi adalah sangat gelojoh. Puting botol belum sempat masuk dalam mulut lagi Aidi dah menggelupur mulut nak hisap puting. Lepas tu bila dah dapat susu, kemain pegang botol susu bajet macam ada orang nak curi susu dia. Haih!!




Menjeling..takut orang amik susu dia lettew!


3) Aidi seorang anak yang tak banyak ragam. Menangis pun bertempat. Bila lapar nak susu, pampers dah penuh isi, perut tak selesa, atau saja gatal nak mintak dukung..ha waktu tu je la dia akan berbunyi. Itu pun jaranglah nak menangis kategori meraung. So far alhamdulillah..menjaga Aidi tidaklah susah mana.


4) Ha..walaupun kat atas tu kata Aidi takdelah kuat sangat nanges, tapi perlu diketahui bahawa Aidi sangat tidak suka bila dibukakan baju. Pemalu amat anak aku ni. Bila time nak mandi, part nak bukak baju memang terrible sikit. Kena bagi upah susu dulu sebelum bukak baju dia, baru dia akan senyap.

Tapi bila lama-lama aku rasa Aidi ni penggayat orangnya. Bila dah bolen *bogel* gitu dia rasa macam gayat. Terkepak-kepak tangak kaki nak imbangkan badan. Hehe.


5) Aidi suka mandi secara terlangkup. Kalau mandi terlentang memang menjerit la si kecik tu. Pasaipa? Pasai tu la aku dah kata...Aidi ni penggayat. Sebijik perangai abah dia. Gayat memanjang. Kalau pergi Genting tu mimpilah kau nak feeling romantik naik roller coaster berdua. Dia nak naik merry go round tu kita bertuah dah la tu. Heh. Sempat mengata suami sendiri.


6) Aidi sekarang dah tersusun dah jadual harian dia. Senang sikit lah hidup aku pun. Jadual harian Aidi adalah seperti berikut *kemain ayaaattt*

5 - 6 pagi : Bangun minum susu, dodoikan balik sampai tertido.

9 - 10 pagi : Bangun minum susu, mandi, minum susu lagi, tido.

1 - 2 petang : Bangun minum susu, nak manja-manja kejap, pastu tido balik.

5 -6 petang : Bangun minum susu, mandi, minum susu lagi, tido.

9 - 10 malam : Bangun minum susu, tido balik.

1 - 2 pagi : Bangun minum susu, kalau nasib baik Aidi akan terus tido balik. Kalau nasib tak baik..biji mata dia terjegil jek. Berjaga lah kau di situ. Huhu.

4 - 5 pagi : Bangun minum susu, biasanya time ni Aidi akan tido balik sampailah pukul 9 pagi.


Itu lah jadual harian Aidi. Siang memang dia layan tido jek. Malam tu tengok mood jugaklah. Kalau mood baik memang dia tido jek. Kalau mood kurang baik, dia mulalah nak test kesabaran mama dia. Heh. Tapi so far tak pernah lah lagi aku merasa tak tido direct 7 8 jam waktu malam. At least 2 jam mesti dapat tido. Alhamdulillah.


7) Suka tido dalam playpen. Aku memang tak ajar sangat dia tido celah ketiak aku. Nak bisakan dia tido atas katil sendiri. Senang lepas-lepas pantang nanti. Tapi sebelum nak lena tu wajibul ghunnah lah aku dodoikan Aidi atas pangku dulu. Kena tepuk-tepuk bontot sambil nyanyi lagu-lagu zikir kegemaran Aidi. Bila dah lena baru boleh letak dalam playpen.


8) Awal-awal hari dulu Aidi minum susu 2 oz je sekali minum. Aku rasa itu kuantiti normal untuk baby baru lahir. Sebab aku tengok kat kotak susu Anmum yang aku beli tu pun tulis baby dalam pantang minum susu 2 oz je sekali minum.

Tapi lepas 2 minggu, Aidi dah mula demand susu tambah. Boleh kata setiap kali sesi minum susu Aidi akan mintak susu tambah. Dulu minum 2 oz jek..sekarang dah double. Terkejar-kejar aku sekarang nak pam susu. Tapi alhamdulillah, sekarang ni pun susu makin banyak. Setiap kali pam memang boleh dapat 5 - 8 oz. 4 atau 5 kali pam sehari bolehlah tampung 100% keperluan susu Aidi.

Kesimpulannya Aidi kuat makan.

Turun perangai siapakah??

haha!


9) Kulit Aidi so far alhamdulillah..tidak sensitif. Dulu masa mengandungkan Aidi aku selalu minum soya. Boleh kata setiap hari mesti minum 1 tin soya. Orang kata kalau ibu suka minum soya masa mengandung memang kulit anak boleh cantik tapi sensitif. Tak tahulah..Yang aku tahu setakat ni kulit Aidi normal. Pampers pun pakai yang cap murah jek. Pampers jenama Hey Baby! jek. Murah...tak sampai 30 sen sekeping.

Mama kedekut??

Eh takdelah...ada je pampers Mamy poko dalam simpanan. Tapi saja nak didik Aidi bersederhana dalam kehidupan. Haha!


10) Yang ni paling aku suka tentang Aidi.

Aidi ada lesung pipit kat dua-dua belah pipi dia. Dalam pulak tu. Sweet!

Eh ada lagi, Aidi jugak ada lesung pipit kecik kat bahagian kiri dan kanan atas bibir dia. Bila dia minum susu memang nampak jelas empat-empat lesung Aidi.

Sangat manis.

Serupa siapa?

Serupa mama lah!!




Aidi inside there.

Gambar ni taken masa ngam-ngam due date..7 december 2011. 5 Hari sebelum Aidi melihat dunia.

Mama??

Masih sehat tanpa rasa sakit walaupun perut dah mengkedepan dengan jayanya.


=)

4 comments:

  1. comelnya aidi posing masa tido...
    semoga baby aidi jd anak yang soleh.. aminnnn

    ReplyDelete
  2. baby ayu ms umor 1-2 bulan mmg kuat tido.. sekali tido adelah 3 4 jam..mmg ayu pun buleh rest sama..

    tp bila msuk 3 bulan smpi skrg,mmg susah nk tido siang..kalu tido pun,kejap jerk..

    cume sib baik malam die tido lama..

    tp dh msuk 7 bulan ni,malam pun die nak main lg..huhuhuhu..

    ReplyDelete
  3. ooh..suweetnye entry nie..xsabar nk tggu baby sendiri lahir... :)

    ReplyDelete
  4. wan...comel sangat aidi tidur topang dagu...geram!!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...