MENARIK KALI INI...*KLIK UNTUK TAHU*

Tuesday, December 8, 2009

DUGAAN BERTUNANG

Di satu petang nan indah, dua sahabat berceloteh loteh..

Cik Gayah:
Eh dengar citer ko nak bertunang cuti sekolah ni. Betul ke?

Cik Limah: Uiks? Aku x citer lagi ko dah tau? Ko ni betul la reporter melodi. Huhu..A'ah la Gayah, aku nak bertunang minggu depan. Ko jemputlah datang ek. *sambil wat muka kucin malu*

Cik Gayah: Insyaallah aku dtg. Tapi ni aku nak pesan skit kat ko, org kata bertunang ni byk sgt dugaan. Ko kna tambahkan elemen hati-hati dan waspada dalam diri ko. Takot nnt tunang ko di kebas org. Huhuhu..*nasihat x agak-agak*

Cik Limah: Erk..yeke? *dlm hati dah niat nak upah pak gad barang sorg dua utk awasi bakal tunang.ceh*


Betul ke alam pertunangan tu penuh dengan dugaan, onak beranjau duri bagai? Selalu sangat dengar orang bercakap hal yang sama. Kadang-kadang rasa macam alam pertunangan ni dah terkena sumpahan 7 keturunan. Yela. Bayangkan beribu-ribu liun orang keluarkan statement alam bertunang ni banyak dugaan. Disebut berkali-kali. Dah macam doa dah. Tak mustahil sungguh-sungguh bertunang ni banyak ranjau berlikunya.

Dulu aku pun was-was nak percaya. Yela kan, watpe nak doakan yang negatif-negatif kan? Sebelum bertunang dulu aku bayangkan yang positif-positif je la. Semua yang indah-indah belaka.

Lepas bertunang baru aku tahu. Ada betulnya kata orang dulu-dulu. Kalau ikut pengalaman aku, memang pertunangan aku penuh dugaan.

Bayangkan seminggu lepas bertunang, ada seseorang cuba merapati aku. *tentunya lelaki*
Aku pun hampir-hampir berlaku curang kepada tunang sendiri. Macam mana keadaan tu boleh berlaku aku pun tak sedar. Tapi nasib baik ada satu peristiwa yang buat aku dan dia sedar diri. Syukur la sangat-sangat. Tak sanggup aku nak lukakan hati Incik Tunang. Hadoi, tak sanggup aku bayangkan.

Ish. sungguh menduga perasaan.

Lagi satu, bila dah bertunang macam-macam perasaan ada dalam dada. Time ni la rasa kerap nak merajuk, selalu nak dimanja-manja, suka cari gaduh, cemburu jangan cakap lah...mungkin kita rasa separuh dari diri si dia dah jadi milik kita. Padahal sehelai bulu roma dia pun blum sah menjadi hak milik kita. Haih. Perasaan apakah ini??

Dan sekarang, aku sedang diuji sekali lagi. Dugaan paling hebat buat aku. Berjauhan beribu ribu batu dengan insan tersayang. Sungguh aku lemah diuji begini. Tak semua bernasib baik dapat rasa alam pertunangan indah semanis gula. Mungkin juga ada yang terpaksa melalui zaman darah manis yang lebih teruk dari aku. Kalau baca surat khabar musim-musim raya, ada je tunangan orang yang kemalangan. Paling sedih jika kemalangan itu membawa insan tersayang pergi jauh tak kembali lagi. Aduh..sungguh terseksa. Betapa tabahnya si pasangan menghadapi saat getir seperti itu.

Bila Incik Tunang jauh-jauh gini, aku selalu risaukan dia. Aku risaukan keselamatan dia. Sakit pening dia. Lapar dahaga perut dia. Aku risau segalanya.

Aku cuma mampu mohon ke hadrat Allah S.W.T, moga Incik Tunang aku dilindungi selalu.

Berdoalah...

Dan semalam, aku sangat rindukan dia. Maka aku buat satu esaimen. Aku namakan ESAIMEN CINTA.
.
.
.
.



Really miss u muchuk. Balik la..

2 comments:

  1. betul3..
    time tunang ni dugaan nye byk..
    time2 ni la ngada2 nk majuk2 lebih..ehhehehe..

    ReplyDelete
  2. sebak plk i bace entry u nie.. risau ngan dugaan alam pertunangan.. wan, i link kn blog u kt blog i k.. tq.. =D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...