MENARIK KALI INI...*KLIK UNTUK TAHU*

Wednesday, August 18, 2010

TONYOH-TONYOH CONTEST BERSAMA PUAN SHALIN

Jeng jeng jeng....



Ops kejap..ada peringatan dulu:
Ini adalah entri yang bakal membuat nafsu makan kamu bergedebak gedebuk. Sila tahan nafas. Eh silap, sila tahan perut masing-masing.hehe.


* baca dengan nada cef wan bercakap*

Ko tau....Puan Shalin belog sebelah nun ada buat contest masak-masakkk..kelas dik non. Jadi aku yang memang sudip bangku ke kuali bangku *ganti kaki bangku* ni pun tergodaaaaaa nak menjoing kan diri kau. Berusaha gigih la aku semalam memasak untuk berbuka, siap hangkut kamera ke dapur kau! Kemain berperasaan ingin menang tuh. Puan Shalin oiii...*jerit dari tingkap dapur jek nih*, ni aku nak tonyoh-tonyoh kuali dapur aku ni..Sila tengok Puan Shalin oiii..


Kepada puwan-puwan dan puwan-puwan sekalian, ini adalah contest ye puwan-puwan, maka contest haruslah ada syarat-syarat contest ye puwan-puwan. Jadi kalau nak tahu apa syarat-syaratnya sila terjah zaasss zuupppp zasss ke belog Puan Shalin sekarangggggg jugek.


*Jap..nak tiun suara balik. Letih aku bercakap guna nada cef wan ni. Errr bercakap ke ko?*


Hokey. Resipi yang aku nak pertaruhkan di sini sebenarnya ada dua. Boleh ke penganjur contest? Aku tepek dua resipi sekaligus? Gila tamak. Entah-entah dua-dua pun rasanya kedaung. Haha.

Oh no no no...Memang aku kurang cekap bersilat kat dapur tapi.....don't sangka klea wata no boya haa..


*cukuplah kau melalut Yongnana oii..dah dua mukasurat dah ni..mana resipi nyek?*


Okey. Resipi pertama aku.


TIGA SEKAWAN DIGORENG KICAP.

Bahan-bahannya sungguh mudah:



- 2 biji ubi kentang
- segenggam kacang tanah
- segenggam ikan bilis
- kicap manis cap apa pun boleh. *cadangan cap kipas udang*
- Aji Shio. *tiada dalam gambar*
- Minyak masak untuk menggoreng. *pun tiada dalam gambar*


Cara nak masak:
Langkah 1:

Kupas kulit ubi kentang molek-molek, jangan sampai terkupas kulit jari ye Puan Shalin. Lepas tu kamu potong la ubi tu ikut suka hati. Nak nipis-nipis ke, nak gemuk-gemuk ke, nak bentuk segitiga ke patsegi ke bintang ke bulan ke itu terpulang pada tahap kerajinan masing-masing.

Tips: Potong ubi nipis-nipis dan saiz yang kecil supaya cepat masak dan cepat empuk.


Langkah 2:


Panaskan minyak untuk goreng kentang. Harap gunakan minyak masak sahaja ye Puan Shalin. Jangan kamu bantai guna minyak angin ke minyak moto ke..itu adalah bahaya.

Lepas minyak dah panas *jangan tanya aku camne nak tau minyak dah panas ke belum, kang aku jawab "ko celup jari ko dalam kuali tu".haha*, gorengkan lah kentang itu sehingga garing.



Amik masa 4-5 minit.


Langkah 3:

Angkat kentang yang dah garing dah toskan minyak. Kemudian kita nak goreng kacang tanah pulak. Gunakan minyak tohor *minyak sedikit sajork* untuk menggoreng.



Kacang dikira dah masak dengan rangupnya bila mereka mengeluarkan bunyi pop pop pop berkali-kali. Sila hati-hati, takut kacang makan diri. Haha.

Tips: Basuh kacang tanah dan toskan sementara ubi kentang tengah digoreng atas dapur.


Langkah 4:


Goreng bilis pulak. Boleh guna minyak yang sama goreng kacang tadi. Sila jangan bazir-bazir. Kita ni kan baru kawen. Haha.


Goreng bilik ni kejap jek. 2 minit siap. Macam mee megi kekdahnya.


Langkah 5:

Opp oppp..tak perlu angkat bilis tu dari kuali. Biarkan saja sebab kita akan bawa masuk dua lagi kawan bilis ke dalam kuali sekarang.



Kecikkan api.

Masukkan kentang dan kacang tanah yang dah digoreng tadi ke dalam kuali yang ada bilis tu.



Masukkan sedikit kicap manis. *agak-agak dalam 20 kali hentakkan*
Masuk sedikit ajishio. *dalam 5 kali hentak*



Gaul rata.


Langkah 6:

Bila dah rata semuanya, tutup api.


Angkat dan sedia untuk dihidang serta dimakan oleh Incik Fahmi. Hehe





Tips: Lauk ni sangat sorga kalau dilawankan dengan telur dadar dan nasik panas dengan kicap. Hehe.



Puan Shalin, ni nak tepek resepi kedua ni. Aci ke tidak ni? Kalau tak aci, anggap je la entri ni abis kat sini je ek. Kalau aci.......sila la sambung baca lagi. *Haha..macam tu pun boleh ke?*



Resipi kedua:


AYAM DAN REMPAH DIGORENG BERSAMA
*ayam goreng berempah la tuh*



Bahan-bahannya:

- ayam mentah 5-6 ketul *cukupla untuk kamu dan habibi makan*
- Minyak masak untuk menggoreng

Untuk perap:

- halia 3 cm x 1 cm *ha amik ko..sukatan dah macam nak potong kayu*
- bawang besar sebiji @ bawang kecik 2-3 biji
- bawang putih 2 ulas
- rempah kari daging 2 sudu besar
- kunyit 2 sudu kecik
- serbuk lada hitam sedikit
- kicap manis sedikit
- garam 2 sudu kecik
- gula 1 sudu besar


Cara nak masak:

Langkah 1:
Macam biasa basuh ayam bersih-bersih. pastu toskan.


Langkah 2:

Tumbuk bawang besar, bawang putih, dan halia.

Kemudian gaulkan ayam dengan semua bahan-bahan untuk memerap ayam.


Biarkan selama beberapa ketika, *1 jam lebih kurang*

Langkah 3:

Panaskan minyak masak *minyak banyak* dalam kuali. Bila minyak dah panas, masukkan ayam yang telah diperap tadi. Goreng sehingga masak.



Keadaan ayam akan menjadi sedikit hitam macam rentung, tapi itu bukan rentung ye Puan Shalin, itu adalah keadaan semualajadi ayam yang sedap. Ahaks!



Bila dah masak, angkat dan sedia untuk dimakan bersama habibi. Yaribba! Yaribba!




Tips: Mama kata goreng ayam mula-mula dengan api kecik untuk bagi masak isinya. Di pertengahan jalan barulah dibesarkan api untuk menggaringkan ayam.



SLOGAN *ada slogan kau..kelasss*:

Resipi ini bersesuaian untuk Puan Shalin memasak kepada Incik Fahmi kerana resepi-resepi ini memenuhi piawaian pertandingan...SIMPLE TAPI MENYELERAKAN. Tambahan lagi resepi-resipi ini amatlah mudah untuk dimasak. Mudah dari segi cara dan bahan masaknya. Hatta aku yang failed masak-masak ni pun bejaya memasak dengan kepujian layaknya, Haha.

Dengan itu, saya selaku CEO Persatuan Suri-Suri Kurang Cekap Memasak menyeru Puan Shalin mencuba resepi di atas. Sila cuba time kamu puasa, kalau kamu cuba time kamu ABC maka tentu lauk-lauk tersebut akan habis lichinn sebelum habibi kamu sempat merasa. Hahaha...*gurau kasar nampak? Nak kena disqualified??*



Sekian sahaja resipi aku untuk kali ini. Semoga bertemu lagi kita di hari dan waktu yang belum tentu sama dalam rancangannnnnnn




TONYOH-TONYOH CONTEST BERSAMA PUAN SHALIN!



10 comments:

  1. hahaha..yang 1st recipe tu mcm kenal sgt..feveret recipe ko msk ms kt segamat..windunyerrrr time tuuuu!! mmg meletupppp! ahaks..

    g luck yer puan wan. aku pun rasa nk mcuba tetiba.hehehe...

    ReplyDelete
  2. Hohoho ko masih ingat lagi lauk tu Ninie? Terharu..

    Sedap kan Ninie kan? Kan?

    Haha.


    err tetiba aku tingat kes kau nak cuba masak resipi yg sama tapi abis berasap satu rumah gara-gara bilis terlebih goreng. Hehehe...

    Tp gud try babeh!

    ReplyDelete
  3. wan.. nanti ko masakkan tuk akoo la.. hhehehe.. teringat la plaks time2 kat segamat.. huhuhu..

    ReplyDelete
  4. Hehe..ko pun teringat jugak? Memang nostalgia sungguh resepi ini.

    Harus aku masak lauk ni lagi hari ni.hehe

    ReplyDelete
  5. kelass gitu tonyoh2 masak yer wan... mesti hubby makin syg ni...

    ReplyDelete
  6. Ni dalam proses nak tambat perut hubby la ni..*biarlah jauh seberang laut nun*

    Ahaks!

    ReplyDelete
  7. hahahaha..giler lawak entry nie..ok..shalin dah baca

    ReplyDelete
  8. wow akak memg rajin masak la sokeeeeeeeeeeeee !

    ReplyDelete
  9. Wah...tuan contest dah jengah belog dah. Debar dag dig dug dadaku..haha


    Ms Syaz..thanks dear! Jomlah join sama.

    Nora..rajin ada makna ni..haha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...