MENARIK KALI INI...*KLIK UNTUK TAHU*

Wednesday, September 15, 2010

BEBERAPA HARI SEBELUM RAYA...

Beberapa hari sebelum Raya...


Aku dan incik suami pulang ke Manong Perak *kampung incik suami* seawal hari Selasa. Balik secara kelam kabut. Beli tiket bas pun gamble jek. Beli on the spot. Nasib baik ada lagi tiket. Lega di situ.


Lalalalala....balik kampung OOoOo Balik kampung!!!


Sampai kampung dah malam. Rehat-rehat, mandi-mandi tido. ZzZzzZ..


Rabu...

Bangun sahur. Seperti biasa aku mesti bangun lambat dari mak *mentua*. Tak senonoh. Siap tidur balik lepas sahur, dua kali tak senonoh. Haha.

Bangun adalah pukul 10.30 pagi. Huhu..Aku dengan incik suami cadang nak ke Pekan Kuala Kangsar hari ni. Aku belum ada kasut raya lagi. Incik suami pun belum ada baju melayu. Maka harus ke pekan. Naik motor sajork.

Serius ini kali pertama aku naik moto dengan incik suami. Kali pertama sejak kali mula kenal. Best jugak rupanya naik moto dengan suami ek? Haha.

Puas pusing-pusing Kuala, aku jumpa apa yang aku perlukan untuk raya.

Sepasang kasut *harga sangat morah..rm29 sajork*
Sebiji clucth bag. *pun morah jugak*
Brooch 2 biji *semestinya morah*

Pastu incik suami mula request nak makan itu ini untuk berbuka puasa nanti. Beliau mahu..


Kari telur ikan plotan/mayung/duri.
Pedal masak kicap.
Sayur kacang goreng.
Ayam goreng.


Paling tak menahan, mahu aku yang masak!!

Walaweii!!!

Bersilat jugak la aku cari bahan-bahan kat The Store Kuala Kangsar nun. Siap call mama kat KL menanya resepi. Haha. Gila. Aku mana reti masak kari wei!! Terpaksa la buat muka comel, kedip-kedip mata banyak kali kat incik suami mintak excuse dari masak kari. Lauk lain aku takde hal, tapi kari memang aku belum khatam lagi belajar. Haha..

Kamu tahu siapa yang masakkan kari sudahnya??



Bapak mentua i youuuuu!!


Rasa nak sorok muka dalam bakul sampah dah aku time tu. Haha.


Nasib baik bapak mentua aku sepoting. Kami siap memasak secara duet lagi di dapur. Beliau masak kari guna satu dapur, aku masak lauk-lauk lain guna dapur yang sebelah lagi. Comel gitu. Hahaha.. Oh lupa, mak mentua masih kerja, sebab itu beliau takde dalam cerita. Hehe.


Malamnya...aku duduk bertenggek sebelah mak. Tengok mak lipat daun palas untuk buat ketupat esoknya. Ateeee....takkan nak duduk tengok saja ye tak? Maka kenalah merajinkan diri serta membelajarkan diri untuk lipat daun palas. Aku bukan tak tahu lipat..cuma aku lupa. Jadi aku buat keputusan untuk tolong bukak daun jek, biar mak lipatkan. Kang aku lipat kang tak tahulah jadi bentuk apa. Mahu ketupat yang sepatutnya bentuk 3 segi bertuga jadi bentuk bola ke burung ke dinasour ke hapa. Ohh tidakk!!


Khamis...

Bangun sahur masih kalah dengan mak. Huhu..Ini sahur terakhir tahun ni, maka harus makan dengan berselera. Lepas sahur.........................hehe tidur balik.


Kul 10 bangun-bangun tengok mak dengan abah tengah sibuk masak juadah raya. Mak tengah pulun bungkus ketupat, abah tengah bersilat buat kuah kacang dengan rendang.


Aku????


Aku tolong kupas bawang sudah lah. Haha!


Haruslah tidak kan. Selaku menantu yang baik pekerti, rajin ringan tulang haruslah membantu lebih dari itu kan?? Hahaha...penggsann!!


Kau tahu apa kerja aku buat lagi??


Bungkus ketupat.

Pheewww!!

Berejam!

Ingat senang ke nak bungkus ketupat palas tu? Susah dikkk oii. Nak kena bungkus ketat-ketat, kemas-kemas, kalau takkk........


Hmmm jadilah macam ketupat bungkusan aku.


Habis terbukak semuanya. Kembang masuk air.


Haih! Failed!

Rosak ketupat mentua aku tahun ni. Aiii..nasib badan lah dapat menantu tak reti buat kerja dapur gini. Huhu..


Petangnya aku ngajak incik suami balik ke Padang Rengas *kampung aku* pulak. Aku dengar sedara mara aku semua dah berkumpul kat sana. Ada misi bakar lemang katanya.


Jadi....chalo betey!!


Tapi sebelum tu sempat singgah Pekan Kuala Kangsar sekali lagi. Nak beli baju melayu incik suami. Semalam tak beli pun baju beliau.

Tapi alahaiiii...susahnya la bershopping dengan lelaki ni. Ada ke patut, nak beli baju ni, tapi dia jalan menononggggg je sekilas lalu je depan kedai-kedai. Orang kalau nak beli baju, masuklah dalam kedai..tengok ada ke tak bajunya..berapa harganya..cantik ke tak kainnya...alahaiiii.

Sudahnya terpaksa lah aku bertindak jadi mem besar kejap. Aku heret incik suami masuk kedai keluar kedai sampai lah aku jumpa baju melayu yang aku suka, dan beliau pun setuju.

Baju melayu sepasang *RM60 sajork. Kualiti kain cantik*
Kain pelikat untuk buat sampin *RM16*
Songkok *RM15*.
Butang baju *RM10*

Setel baju laki aku. Pheww!

Boleh gerak ke Padang Rengas dengan senang hati.

Sampai je rumah tok, sanak sedara semua tengah membizi. Memang terasa lah kemeriahan nak raya.



Kaum bapa-bapa yang bertungkus dan berlumus dengan misi membakar lemang.


Geng ibu-ibu pun tak mahu kalah. Tengok tu, Mak Ani mesin cabai pun kelihatan vouge gitu. Huhu


Wahhh..geng sepupu sepapat pun tak ketinggalan nampaknya. Syawal *wahh nama sesuai dengan perayaan* tekun menunggu lemang masak. *ke dah tak tahan nak berbuka puasa dah tu??hehe*



Hah??! Ini laki siapa la pulak ni..rajinnya kait pisang. Nak buat cekodok ke bang??haha


Memang meriah.

Gambar ada banyak sebenarnya. Tapi semua dalam simpanan sedara mara lain. Jenuh jugaklah aku kena kutip kat fesbuk diorang masing-masing. Haha.

Malam raya, lepas berbuka aku balik semula ke Manong. Aku memang dah janji dengan incik suami, tahun ni malam raya dan pagi raya kami akan berada di rumah beliau. Tahun depan baru turn rumah aku pulak. Adil kan? Hehe..

Malam raya aku tolonglah mak kemas rumah, susun kuih raya dalam balang, pasang langsir segala. Pengalaman ni semua.

Baju raya pun aku iron siap-siap. Senang, esok pagi tak payah nak berebut iron dengan adik-adik.

Lepas dah selesai semua, dalam pukul 2 pagi aku pun masuklah tidur.


Tidur sorang diri.

Incik suami mana???


Hmmm.....pernah dengar tak ada orang sibuk nak main PS2 malam raya?? Haihh!!


Rasa nak cincang-cincang PS2 tu....


Buat rendang!

3 comments:

  1. fuuh! panjang post ni.. nasib ada gambar!

    ReplyDelete
  2. hehe... chumel la entri yongnana ni. rase mcm tgh dgr org bercerita. hii...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...