MENARIK KALI INI...*KLIK UNTUK TAHU*

Friday, September 3, 2010

CONTEST RAYA MELETOPS *ahhh dia mula dahh...*

R.A.Y.A


Menyebutnya saja sudah boleh membuatkan hati bahagia kan? Bunyinya saja dah seakan meriah. Memang itulah raya. Hari yang cukup indah, seakan tiap detik mahu dipenuhkan dengan gelak tawa riang. Rasa macam tak akan benarkan sesiapa pun berduka pada hari penuh makna itu.


Betul tak? Ke aku sorang je yang berperasaan gitu? Emosi terlebih agaknya. Haha.


Aku paling girang riang ria sekali bila sambut raya waktu kecik-kecik dulu *kecik tak kecik sangat lah sebab badan aku memang sedia mendebab sedari baby*. Uiiii......memang syiok betul. Sudahlah dapat baju baru, kasut baru, hand bag *wahhh kecik-kecik ada hand bag kau*, segala macam yang baru lah, dapat pulak lagi duit raya baru. Yelah sebab duit raya lama dah abis aku belanjakan. Haha.

Seronok betol.


Aku yang kiri. Athirah yang kanan. Kami 4 tahun masa ni. Zaman dulu dah in dah baju kurung cotton ni ek? Cantik jugak baju aku tu. Huhu


Walaupun aku bukan datang dari keluarga ada-ada *aku tinggal kat rumah panjang je dulu*, tapi mak dan abah tak pernah lupa untuk sediakan segala keseronokan yang patot anak-anak dapat bila tiba raya.


Aku ingat lagi....ada satu hari tu cikgu kat sekolah tanya kat setiap murid-murid berapa pasang baju raya diorang tahun ni. Banggalah sorang-sorang kobarkan satu kelas bape pasang baju raya masing-masing.


Abu: 2 pasang cikgu!
Senah: Saya ada 3 pasang setengah cikgu, setengah lagi bapak saya kata nak beli hari ni. *tipu*
Mamat songkok: Saya ada selai je cikgu. Abah saya belum gaji lagi.
.
.
.
.
.
.
Sampai giliran aku. Ish nak bagitau ke tak nak, nak bagitau ke tak nak. Bagitau je lah.


Aku: Saya ada SEMBILAN pasang cikgu!!


Ha amik kau!

Sembilan pasang kau baju raya aku dendolu. Tahun berapa aku lupa dah. Kalau tak silap masa aku darjah 3 ke 4 camtu lah. Gila banyak dah bagi aku! Kalau sekarang ni aku pikir-pikir balik kejadian itu pun aku jadi kecut perut. Kecut poket jugak. Sekarang ni aku nak beli baju sendiri sepasang pun ketar-ketar tangan nak keluar duit, bayangkan camne mak abah boleh beli baju aku sampai 9 pasang? Gaun-gaun cantik-cantik semuanya. Kalau aku dapat 9 pasang, adik-adik mesti dapat sama banyak jugak, baru adil. Fair and lovely kata orang. Sungguh aku tak tahu mana mak abah cari duit nak gembirakan kami adik-beradik sampai tara tu.

Memang bertuah badan aku. Syukur dihadiahkan mak abah yang pemurah gini.




















Tapi.................





Sekarang..............suasana berbeda.



Bukan berbeza sebab dah tak dapat baju raya berpasang-pasang macam dulu.


Bukan bukan bukan.


Bukan itu faktor utama.



Cuma bila usia semakin menginjak dewasa ni, raya dah tak sama macam dulu.


Sejak usia aku awal remaja, aku dah tak berpeluang beraya bersama mak dan abah lagi.

Bukan sebab mak dan abah dah takde. Takkkkk.......Mak dan abah masih ada. Alhamdulillah masih panjang usia mereka. Tapi aku dah tak boleh menyambut raya bersama kedua mereka lagi.


Sebab


Jodoh mereka tak panjang.


Jadi mana mungkin aku boleh sambut raya bersama mereka macam dulu. Dapat abadikan gambar raya sekeluarga seperti 20 tahun dulu. Punya peluang cium tangan keduanya pada pagi raya macam zaman kecil aku.


Aku yang kanan sekali. Muka mencuka. Abah tak bagi duit raya lagi gamaknya.


Tak mungkin ada lagi peluang itu.



Kalau aku beraya dengan mak....pasti takkan ada abah di sisi. Dan andai tiba giliran aku beraya dengan abah, tak mungkin aku dapat cium tangan mak di pagi raya yang suci. Memang terasa tak sempurna dah raya aku.


Sesungguhnya aku amat rindukan hari raya dulu-dulu. Aku rindukan suasana masa aku masih kanak-kanak riang yang tak ngerti apa-apa. Aku cuma mahu ada mak dan abah yang mampu tunaikan apa saja permintaan aku kala hari raya. Aku cuma mahu gembira di Aidilfitri.


Aku dua dari kanan. Yang kanan sekali tu Athirah, seperti gambar pertama. Kami masih lagi sebaya tapi mengapakah aku begitu gergasi???


Namun....













Mungkinkah memori indah itu terulang kembali??


***************cerita tamat******************



Karangan panjang berjela kat atas tu adalah penyertaan Contest Raya Meletops anjuran Misi Azlina. Harap takde yang meluat menyampah dengan aku. Balik-balik contest, balik-balik contest. Huhu. Aku sekadar ingin memberi sokongan kepada sahabat blogger aku sajork.



Sila ketik


Sila klik banner di atas untuk tahu Syarat-syarat penyertaan. *sila sila..jangan malu-malu*


Kawan-kawan yang lain, jomlah join!!


Hadiah lumayan wang tunai berjumlah RM180 menanti pemenang!!!


*terima kasih pawaruk*




Azlina, selamat menjuri!!=)

5 comments:

  1. Hahaha...wan. Ada lawak, ada sedih di situ. Gila sampai 9 pasang. Wahhhh...memang beraya sakan lah jawab nya.

    Tunggu juri tetap untuk membaca pula ya. ;p

    ReplyDelete
  2. asyik masuk contest ja org ni..
    kalau dpt hadiah hulur2 la duit raya skit kat adik yg masih bersekolah ni.
    haahahhaa...

    ReplyDelete
  3. air mata dah nak menitis..
    sedih!!

    ReplyDelete
  4. Ishh..macam mane leh sampai 9 pasang baju raya?? Siap ad henbeg plak tu..Fuiyoh!!

    ReplyDelete
  5. Azlina, thanks sebab sudi menjuri. Hehe..


    Iqbal..kamu join la sekali. Entah2 duit tu rezeki kamu tak? Who know?

    Cik Paro..alolo..jgn nanges ye.lap lap air mata tu. olololo...


    Qeylah..itu yg pelik tu, camne boleh ada smp 9??? Sebab itulah saya mmg ingt sgt kngn baju raya selambak tu. Sebab thn2 lain takde byk smp cenggitu.huhu..Henbeg lagi kan? Ish pelik..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...