MENARIK KALI INI...*KLIK UNTUK TAHU*

Monday, September 10, 2012

Aidi Kena Demam Campak.

Aidi kena demam campak.

Terus mama panik. Huhu.

Semalam..bangun-bangun tido aku tengok badan Aidi naik macam ruam-ruam penuh 1 badan. Sampai ke bebird dia pun ada.

Eh, apa benda ni??

Ruam panas ke?

Alah makan ke?

Apa ni?

Masa tu langsung tak terpikir demam campak.

Lepas mandikan Aidi, aku sapu lotion seluruh badan dia. Kendian kehidupan berjalan seperti biasa.

Sampailah petang dalam kul 4, aku rasa badan Aidi panas.

Oh mai!! Demam pulak ke?

Terus amik termometer...suhu adalah 37.8 darjah celsius.

Tinggi!!


Ruam pun masih ada pada badan. Aku rasa macam makin banyak banding dengan pagi tadi.




Sampai ke kaki ada bintik-bintik.




Terus kejut incik suami yang tengah sedap membongkang. Jom kita pergi klinik sekarang.

Sampai klinik...check suhu...39 darjah!!

Oh no no no! Tinggi amat tu.

Doktor terus cakap Aidi kena campak. Campak halus. Doktor masukkan ubat demam ikut bontot. Ha, part nak masuk ubat ni memang lawak sikit. Aku ni kan panik lebih, siap tanya doktor, sakit tak doktor masuk ubat tu. Hahahah!! Padahal Aidi cool jek. Bila sampai time nak masukkan ubat tu, aku baringkan Aidi kat katil, bukak seluar, bukak pampers dia. Pastu aku tiarapkan dia. 

"abang, abang cuba main-main dia Aidi bagi Aidi selesa. Takut nanti di........"

"Ok DAH." Kata doktor.

Ha?? Sudah??

Heh. Aku punya arahan pada incik suami pun tak abis lagi, tup tup dah sudah. Aidi langsunglah takde merengot ke apa. Hok hek pun tidak. Ternyata mama panik lebih. Haha

Aku cuti hari ni. Jaga Aidi.

Untung jugaklah budak ni tak meragam. Dia aktif macam biasa. Cuma kerap tidur. Tidur malam tadi nampaknya dia lena. Kul 5 pagi baru dia bangun. 





Orang kata, demam campak ni tak sama dengan demam yang lain. Kena jaga betul-betul. Dan aku pun ada dapat beberapa petua.

Bagi minum air kelapa muda. *incik suami akan cari hari ni*

Bagi mandi air kelapa muda.

Mandi air daun bambu. *mana nak cari daun bambu kat Labuan ni? I've no idea*


Ada beberapa petua yang buat aku konpius.

Betul ke kalau demam campak kita tak boleh bagi makan ubat demam/antibiotik yang doktor bagi tu??


Betul ke kalau demam campak kita tak boleh bagi mandi?? Lap-lap je badan dengan towel basah.

Kalau tanya doktor, doktor kata ok jek.

Tapi bila tanya orang yang lebih tua...Ha, tu yang keluar macam-macam pantang larang.

Siapa yang ada pengalaman jaga baby yang kena demam campak?? Please share tips..

Mama baru first time jaga anak demam campak cenggini lah..serba serbi tak reti.


4 comments:

  1. yong... anak wanie, zara kene campak mmg awal..masa 4bln...
    wanie ikut petua org tua2 campor moden gak... bg minum air kelapa...pastu wanie bg dia pakai pampers je..klu nak bg pakai singlet lubang2 pon ok...
    then klu ikut doc, bila suhu tggi, bg mandi ngan air sejuk..yakni air paip...bkn air ais tau..then igt, klu anak demam, jgn bg pakai sweater or mandia air suam..nnt panas badan xkeluar...
    bnyk bg minum air masak jugak :)

    ReplyDelete
  2. dulu anak saya, saya bagi minum air kelapa, pastu monitor demamny, alhamdulilah nk dekt 5 hari jugala bru ok..

    ReplyDelete
  3. rasenye klu ktorg dlu kne campak, mmg abah ktorg bg minum air kelapa...bg keluar semua campak2 tu...heee...:)

    ReplyDelete
  4. ooo...demam campak memang kene awal2 ek ..?? memang normal..?? aku dah start panik lak nih..yer ar...kot2 anak aku kene gak nanti tau ar ape aku nak buat kan...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...