MENARIK KALI INI...*KLIK UNTUK TAHU*

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, September 26, 2012

Memang Salah Aku...dan incik suami.


Hari tu aku ada kata nak beli safety gate kan? Nak letak kat laluan masuk dapur. Sebab apa? Sebab anak aku yang bertuah tu suka nau masuk dapur.

Jadi semalam aku pun pergilah Parkson nak membeli. Dah gaji khennn.. Haha.

Ada 2 3 jenis. Brand My Dear, Little Bean and 1 lagi tu tak tau brand apa. Takde brand mungkin. Hehe.

Harga semua RM200 ke atas.

Phewww!!

Terus check duit dalam beg. Haha.

Masalahnya semua gate tu lain-lain sizenya. Dan tambah masalah lagi aku lupa nak ukur laluan ke dapur aku tu. Berapa lebar entah. Tak berani nak main agak-agak jek. Kang buatnya tak muat kang naya jek. Benda dah lah "muraaaaahhh" sangat. Jadi aku cakap kat adik SA tu aku balik ukur dulu pintu dapur aku. Nanti esok ke lusa ke kami datang balik.

Balik rumah.....

Sedang tunggu cerita Adam & Hawa nak mula, aku ke bilik kejap. Sikat rambut. Rambut dah serupa hantu mak limah dah aku.

Tentiba...

GEDEGANG!!!

Terus gegas ke depan.

Aidi kena timpa kerusi meja makan.

O M G!!

Terus aku amik dia. Gosok-gosok muka dia sebab kerusi tu macam timpa muka dia. Boleh bayang dia punya meraung macam mana.

Dalam kepala aku, ini mesti kes dia main tarik-tarik kerusi sampai jatuh. Pastu timpa diri sendiri. Ini namanya sudah jatuh ditimpa kerusi. Aidi...aidi.

Tentiba aku terbau wangi harum semerbak. Datang dari Aidi. Apakah??

AKu cium cium badan dia.

Sah. Bau softner baju tu.

Pastu ada tompok-tompok kat baju dia. Aku ingat dia berak sampai bocor. Aku cium, eh wangi. Bau softner baju jugak.

Terus aku lari ke dapur....

Ya.....torgolek satu paket softner dengan penutup terbukak atas lantai dapur.

Demn!!

Aku terus pekik panggil incik suami dalam jamban. Laki aku tu kalau memerut memang lupa dunia luar.

Time tu aku punya panik tak tau nak cakap. Dalam kepala aku ni dok pikir Aidi minum ke softner tu??

Dia minum ke weii??

Kalau dia minum macam mana??

Apa nak buat weii??

Aku memang takde idea.

Aku cium mulut dia..macam ada bau wangi.

Tapi aku tengok muka Aidi...dia slumber yaya dia je lah.Sengih sengih tak henti. Ingat mama peserta Maharaja Lawak ke?

Aku amik air masak, bubuh dalam botol dia..aku sumbat suruh dia minum.

"Kau duduk situ minum air masak tu Aidi!"

Dia minum.

Kejap lagi dia kata "dah sudah mama". Padahal tak luak apa pun.

"Kau jangan nak ngengada. Baring situ diam-diam. MINUM!"

Weh, aku garang semalam.

Aku bebel-bebel marahkan Aidi...budak tu bantai gelakkan aku balik. Kih kih kih dia jawab setiap bebelan aku sambil pura-pura minum air masak.

Aku memang panik sangat semalam. Tapi sempat je post kejadian ni kat fesbuk. Wakakaka!!

Tak lama pastu, mak aku call. Mesti dia terbaca post kat fesbuk tu. Pastu bertubi-tubi aku kena marah balik dengan mak. Padan muka aku!

Lepas tu sepanjang malam aku tak senang duduk.

Aidi aku tengok okey jek. Dia riang ria macam biasa. Cukup masa, dia mentido. Time Aidi tido, aku baring je sebelah dia, peluk dia. Aku takut sangat kalau apa-apa jadi kat Aidi. Sangat takut sampai menangis. Tengah masak bubur Aidi pun aku nangis. Huhuhuhu..

Yup. Aku akui memang semua ni salah aku. Salah incik suami jugak. Abang jangan nak lepas-lepas tangan ha. Memang salah kami sebab alpa beberapa saat. Patutnya bila baby umur gini kita langsung tak boleh leka. Baby dah boleh bergerak dari satu tempat ke satu tempat memang satu fasa yang amat berbahaya. Sila jangan leka.

Sesaat kita terleka, macam-macam boleh jadi.

Aidi...

Esok-esok bila Aidi baca blog mama..mama nak Aidi tau yang mama really sorry. Sorry sebab mama terlepas pandang Aidi, sorry sebab mama marah-marah Aidi. Padahal semua tu salah mama. Really sorry.....=(

Harap-harap Aidi tak apa-apa.

Sorry....=(

9 comments:

  1. apsal saya pun nangis sama mih..aduhaiii..harap aidi ok..:)

    yong,
    buang comment moderation tu boleh?
    asyik salah key in je ni..huhu..

    ReplyDelete
  2. mmg seram... mungkin aidi fhm bila besar nanti.. dont worry... :D

    ReplyDelete
  3. bhaya kn...mmg kne beli la safety gate tu...harap2 takde effect ape2 pe aidi...be strong ok...budak bru nk terokai dunia mmg kita kne alert sikit kan...

    ReplyDelete
  4. alahai minum softner...nak ganti listerine ke aidi :) hahahaha!

    moral of the story: kalo ade emergency jgn posts kat fb, nanti mak kita marah...hahahhaha!

    ReplyDelete
  5. teringat anak member dulu, umur setahun lebih kot,
    minum clorox.
    yang best tu, clorox tu dia tuang dalam gelas before minum.

    gelabah ayam abah dia bila tengok anak togok clorox. terus bawak pi spital, kene cuci perut. T_T

    aidi tak minum tu, dia kokak penutup je kot, nak bukak..

    ReplyDelete
  6. mula2 baca gelak esp bab dlm jamban tu...

    pastu sampai kt part nangis tu tetiba mata berkaca plaks...mesti panik kan yong


    kitorang memang dah pikir trus nak beli gate tu tanak kasi aisya merangkak masuk dapur.since abg n adik ada experience ngeri kan..

    ReplyDelete
  7. itu la kn,dorg ni mg xreti duk diam,kite as a parents yg kena sentiasa alert..pantang ditinggalkan mst ade je yg nk jadi..huhu

    ReplyDelete
  8. Yongnana...
    Cepat, cepat beli gate tu...untuk keselamatan Aidi jugak...

    Bahaya betul kalau Aidi terminum bende alah tu... harap2 dia tak minum la kan...? Mungkin bau wangi mulut tu cubaan untuk bukak penutup softener tu aje....hopefully... :-)

    ReplyDelete
  9. aku lambat bace post ni..bace post baru...alhamdulillah aidi ok dan tak de ape2...mungkin aidi just main2 jer ngan softener tu...aku pon risau bace n3 ko ni...yeah..aku tau kerisauan ko.. tetibe aku kene kemas balik segale ape yang ade...sekarang ngah pikir pasal makanan kuceng aku kat bawah sinki...qaleef dah merangkak..!! risau hokeh...dapur aku tak ley letak gate sebab jenis terbukak tak de pintu...haaiihh..macamane nak buat ni suoaye die tak kedapur..??

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...