MENARIK KALI INI...*KLIK UNTUK TAHU*

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, August 20, 2011

Baby Stuff: Tungku + Bedung


Masih lagi kebosanan dalam bilik dikurung incik suami.

Incik suami bagi tugas lipat baju je. Keje lain tak boleh buat. A big no no kata beliau. Pantang aku bukak pintu bilik sikit pun kemain laju dia hambat aku masuk bilik semula. Nampaknya memang takde chance nak membantu la. Jadi sila duduk diam-diam dalam bilik.

Lepas siap lipat baju aku pun mulalah hobi aku..surf internet atau lebih tepat lagi hunting for baby stuff. Hehehe..

Asik membeli barang anak je aku sepanjang minggu ni. Takpelah..janganlah marah aku pulak..sebab rasanya semua 1st timer mommy pun akan berperasaan teruja lebih begini. Jadi biarkan je la aku dengan hobi baru aku ni. Huhu..

Hari ni entah kenapa jari tentiba suka je nak taip www.mypermatahati.com kat ruangan address tu. Aku pernah terjelepuk masuk kedai ni dulu, tentiba hari ni nak singgah lagi.


Dan tentiba jugak aku terbekenan pada benda ini.



harga RM14


Tungku baby.

Dulu masa anak buah aku Shaqil dalam pantang, aku selalu tengok mama dok tuam-tuam badan Shaqil guna tungku bunjut-bunjut. Mama kata dalam bunjut tu ada herba-herba, lada hitam dan apa ntah lagi..aku masa tu malas nak amik tahu. Mama kata penting untuk kita tuam badan baby yang masih dalam pantang ni.

Kena tuam perut dia untuk elak kembung perut...tuam tapak kaki dia...kalau baby boy, kena tuam tang bahagian tuttt dia tu. Penting tu,,untuk elak penyakit angin pasang. Nak tahu apa dia sakit angin pasang, bolehlah tanya pakcik google. Heh.

Jadi bila aku terjumpa tungku baby yang dah siap cantik gini, eloklah aku beli jek. Senang..takyah nak renyah-renyah buat sendiri lagi. Tinggal panaskan guna iron, then ready to tuam my baby.

Senang.


Then bila jalan-jalan lagi kat site tu...jumpa pulak ini.





Tungku Moden untuk mommy. Harga RM90. Kalau beli pakej tungku mommy + tungku baby = RM70. Banyak diskaun di situ. Berbaloi-baloi..


Weh, kita dalam pantang mesti bertungku tau..jangan elak-elak. Buruk kesannya nanti.

Setahu aku dulu-dulu mak-mak kita pakai tungku batu yang beratnya Ya Rabbi boleh berkerut muka nak angkat. Pastu kena panaskan pulak atas dapur api, balut pulak dengan kain tebal-tebal sebelum boleh tuam perut masing-masing. Renyah okey?



contoh batu tungku tradisional. Credit to images google

Aku pun tak tahu tungku tradisional gitu ada lagi ke tak kat rumah aku nun. Maklumlah...mak dah lama tutup kilang. Hehe.

Jadi terpaksalah aku call mama dan bertanya. Sah, mama kata ntah ke mana pergi dah batu tungku tu dia pun tak tahu. Dulu ada sorang hamba Allah ni pinjam lepas tu tak pulang-pulang. Aku pun ceritalah kat mama yang aku jumpa tungku moden kat internet ni, senang...tak payah panas-panaskan atas dapur segala...semuanya pakai cas jek.

Mama pun apa lagi...ha belilah katanya. Dia pun nanti senang keje. Tak payah nak angkat-angkat tungku berat bawak naik turun dapur untuk tuam aku..kannn?

Jadi aku pun teruslah klik "tambah masuk dalam troli saya".

Heh..tak puas hati lagi tu, hati nak membeli lagi ni. Jadi klik klik klik punya klik..sempatlah aku rembat dua helai bedung moden untuk baby.




Tahu je la mak mak kita ni, pantang kalau baby tak berbedung..takut jalan kengkang dah besar nanti katanya. Huhu.

Jadi sebelum kena bebel kenapa tak beli bedung anak, baik aku beli cepat. Ini bedung moden, kau tak payah susah payah nak ikat-ikat simpul mati lagi kat bahagian kaki baby tu sebab bedung ni dah siap berjahit bahagian bawahnya. Gerenti takkan terbukak punya walaypun sang anak meronta-ronta mintak dilepaskan dari ikatan bedung. Wahh..seksaan gitu. Haha.

Tak kesahlah..demi kebaikanmu anak..ceaa!

Kamu-kamu kalau nak tengok apa lagi yang best kat kedai tu pergilah terjah. Letih mak nak tulis panjang lebau kat sini.

Silap haribulan ada yang cop kata aku ni nak menunjuk-nunjuk apa yang dibeli..padahal niat hati suci murni gitu..nak berkongsi informasi.

Okeylah..

Daa!


5 comments:

  1. baru bersembang dengan mak mertua pasal tungku untuk baby.yeay dah tahu nak beli mana. thank u awak for sharing.

    ReplyDelete
  2. Honey...u're welcome..selamat membeli belah ya!=)

    ReplyDelete
  3. memang bajet nak beli pun tungku baby tuh..sbb prnah tgk kat website mana ntah..cuma tggu banker balik dulu la..tungku moden tu dh ada,tp rasa mcm tungku tradisional jugak yg best..

    ReplyDelete
  4. Farah..saya pun rasa tungku tradisional tu lg mujarab, tp leceh sikitlah kejenya. Kalau kat rumah masih ada tungku lama tu mmg x beli tungku moden tu dah, tp malangnya sabijik baut tungku pun takde dah kat rumah..pakai lesung batu boleh? Hehe

    ReplyDelete
  5. Hi mummies...jom tgk nursing cover,nursing pillow, bedung, barut baby kat sini: http://ummuhadif.blogspot.com/ Happy viewing :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...