MENARIK KALI INI...*KLIK UNTUK TAHU*

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, August 27, 2011

Selagi Tak Raya..Selagi Tu Takleh Stop Mengemas Rumah.


Lusa nak terbang balik ke semenanjung dah.

Gumbiranya!!

Tapi dalam gumbira-gumbira tu hati tetap sayu mengenangkan incik suami yang terpaksa ditinggalkan kerana bertugas di Aidilfitri.

Sedih woo..

Kadang aku rasa aku macam isteri yang kejam sanggup tinggal suami semata-mata nak balik beraya. Bersalah pulak tiba-tiba.

Tapi takpelah..yang penting suami kesayangan sentiasa dalam hati. Tambah pulak aku balik pun dengan izin suami..kau tahu je la, bila dah jadi isteri ni..nak buat apapun kena mintak izin suami..mohon redha suami. Kadang nak pegi "yak" pun nak bagitau suami jugak. Gitu kekdahnya...

Walaupun aku akan balik beraya kat semenanjung, dan suami cuma di Labuan..aku takkan sesekali abaikan tanggungjawab aku.

Makanya hari ni aku mula operasi..Aku namakan Ops Raya!

Boleh?

Apa yang aku buat hari ni?

- basuh sekalian baju-bajan yang dah penuh sebakul, termasuklah kain-kain yang bersidai bersangkut belakang pintu, tepi tingkap segala. Ini incik suami la ni..suka nau sangkut-sangkut baju..takmau basuh lagi katanya, takut baju lusuh. Ceh. Dah selamat aku basuh semuanya.

- Kemas rumah. Lantai satu rumah aku sapu 3 round, pastu mop pulak 2 round. Habuk-habuk semua aku kasi buang. Sawang-sawang yang mana terjangkau dek penyapu habis aku kaut. Memang bermain dengan habuk. Bahaya untuk baby kan? Jadi aku dah siap-siap tutup mulut dan hidung dengan towel kecik...perlindungan gitu.

- Kemaskini dapur. Hoh, bersepah rupanya kabinet dapur aku. Entah apa saja yang ada dalam kabinet tu. Jajan-jajan ntah zaman bila pun ada lagi..tak bermakan. Jadi aku sedekah ke plastik sampah je la. Peti ais kasi clear..lauk sebelum puasa dulu pun dok ada lagi dalam peti ais rupanya..nampak nau pemalas kau ni yongnana...Jadi kasi buang, kasi bunag semuanya.

- Masak air. Heh, nampak macam apa je la masak air pun nak masuk list ke? Tak kira..nak masuk list jugak sebab jenuh 5 6 round aku masak air hari ni. Aku target nak ready at least 10 liter air. Hoh..mampu ke?? Ini semua nak mudahkan incik suami masa raya nanti. Mana lah tahu..ada kawan-kawan dia yang nak datang beraya ke rumah, kalau dah siap ada air masak banyak-banyak kan senang beliau nak bancuh air. Kordial pun aku beli yang siap ada gula tu. Senang...cuma tambah air masak, tambah ais batu. Siap!


So far untuk hari ni itu je tugas aku. Esok aku sambung lagi. Esok last day sebelum aku berangkat terbang pulang ke KL. Jadi banyak jugak kerja nak setel esok.

Just untuk ingatan aku. Esok mesti kena kasi setel semua keje kat bawah ni..

- Iron baju melayu incik suami sebanyak 2 pasang. Iron sampin sekali ye.
- Isi kuih raya dalam bekas kuih.
- Pasang alas meja baru di meja makan. Wahhh...nak mention jugak tu alas meja baru. Coi!
- Iron baju keje incik suami cukup-cukup untuk minggu depan. Sejak berbini ni beliau terus dapat gred F dalam iron baju. Sengaja nak buli aku tau.
- Lagi apa ek...oh ye, packing beg nak bawak balik KL. Takde apa pun yang aku nak bawak balik..baju 3 4 helai je sudahla..Kat rumah Ampang nun se almari lagi ada baju aku. Huh.
- Finalise touch up rumah.
- Masak-masak?? Heh..takde. Aku bukan reti nak buat rendang ke ketupat ke apa ke. Kuah kacang pun tak reti. Jadi incik suami..sila jamu tetamu yang bertandang dengan kuih raya je la ek. Hehe.


Itu je kot yang tinggal. Ke ada lagi? Adeh tentiba blank pulak pala hotak.


Yang pasti..

Mood raya sudah marii!!


Selamat Hari Raya Semua!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...